Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje verwacht Tango oogst van 60.000 ton

Spanje is vandaag de dag al de grootste teler van Tango mandarijnen in het Middellandse Zeegebied. Wereldwijd gezien komt het land op de tweede plaats, na de VS, waar het ras in 2007 gepatenteerd werd door de Universiteit van Californië en waar het areaal groter is, hoewel het daar geteelde fruit niet naar de EU geëxporteerd wordt. Volgens de ramingen zal de Tango oogst in Spanje dit seizoen (2018/2019) bijna verdubbeld worden ten opzichte van het vorige seizoen, met een opbrengst van ongeveer 60.000 ton. Dit is goed voor 83 % van de teelt in het Middellandse Zeegebied, en 57 % van de wereldwijde teelt, met inbegrip van de oogst op het zuidelijk halfrond deze zomer (50.000 ton).

Waar Andalusië in 2018 de Spaanse regio was met de grootste levering van deze pitloze citrus, zal dit in 2019 Valencia zijn. Deze regio gaat dankzij de inwerkingtreding van nieuwe plantages aan kop. Andalusië zal 24.000 ton bijdragen (40 %), Valencia 27.000 ton (45 %), Murcia ongeveer 8.000 ton en Catalonië 1.000 ton. De afzet van de Tang Gold (zoals de mandarijn in de EU geregistreerd staat) heeft de traditionele structuur van de Spaanse citrussector veranderd. Traditioneel gezien had Valencia de hoofdrol in de teelt van clementines en mandarijnen. In het geval van de Tango wordt dit leiderschap gedeeld met Andalusië. Deze geografische diversificatie maakt het op de binnenlandse markt gemakkelijker om te voldoen aan de 'nul kilometer' voorwaarden die in Spanje gepromoot worden. 

Tango Fruit, het merk van Eurosemillas voor de wereldwijde ontwikkeling van Tango mandarijnen, was dit jaar aanwezig op Fruit Attraction met een onderscheidende boodschap: 'Sustaina-bee-lity'. Met dit woordenspel tussen 'sustainability' (duurzaamheid) en 'bee' (bij), promoot Eurosemillas het ras met een focus op de eisen van de Europese grootdistributie. Deze legt de nadruk op de promotie van milieumaatregelen bij de consument en op het bevorderen van een meer biologische teelt, strevend naar het bereiken van 'zero waste'.

In tegenstelling tot de meerderheid van late mandarijnen, is de Tango pitloos. Daardoor kan het gebruik van behandelingen om bestuivende insecten gedurende de bloeiperiode te verwijderen of te doden, vermeden worden. Dat betekent dat telers geen dure netten hoeven op te hangen om de toegang van zulke insecten tot de plantages te bemoeilijken, of een geïsoleerde plaats voor de teelt hoeven te zoeken om kruisbestuiving te voorkomen.

Het resultaat van de inzet op Tango is dat, doordat de bijen niet aangetast worden, er sprake is van een betere bestuiving van fruitbomen die dat wel nodig hebben voor een verbetering van de vruchtzetting (omzetting van de bloem in fruit). Op deze manier wordt er bovendien opnieuw bespaard op gewasbeschermingsmiddelen, zoals insecticiden tegen bijen, wat weer beter is voor het milieu. Een analyse van Eurosemillas heeft bovendien bevestigd dat deze agronomische waarden het gemakkelijker maken voor de Tango om een van de meest winstgevende mandarijnenrassen te worden.

Uit een vergelijkende analyse van beschermde rassen die werd uitgevoerd door de technische dienst van Eurosemillas blijkt dat de Tang Gold de meest winstgevende late mandarijn is. Dat is te danken aan de lagere kosten (besparingen op netten en fytosanitaire behandelingen), de snellere en hogere levering van fruit en de regelmaat (er zijn geen pieken en dalen in het teeltvolume). Deze factoren, in combinatie met de goede prijzen, maken het mogelijk voor licentiehoudende telers van de Tango om hun investeringen (de betalingen voor de rechten en het plantmateriaal) eerder terug te verdienen. De Tango is ook een winstgevende en aantrekkelijke mandarijn voor de exporteur en de uiteindelijke verkoper, omdat hij voldoet aan de eisen van de klant: hij is gemakkelijk te pellen, de kwaliteit is uniform, zonder afwijkingen in kleur, maat, zuurheid of sapgehalte. Bovendien is de levering regelmatig en constant, de mandarijnen zijn zowel afkomstig uit het Middellandse Zeegebied (vanaf december) als van het zuidelijk halfrond (vanaf juni).

"We willen de duurzaamheid van ons ras in zowel milieu- als economisch opzicht benadrukken", zegt Juan José de Dios, directeur van Tango Fruit. "De Tango is er al in geslaagd een wereldwijde mandarijn te worden, winstgevend voor elke schakel in de keten, en met teelt op de twee halfronden, die elkaar aanvullen. We zijn ook van plan om de eersten te zijn die laten zien dat de markt variëteiten met een toegevoegde ecologische waarde vraagt", voegt hij toe.

Tijdens de vorige editie van Fruit Attraction werd, op basis van de toen beschikbare volumes, gezegd dat een regelmatige levering van Tango mandarijnen mogelijk zou zijn gedurende 8 maanden per jaar. Nu wordt verwacht dat dat bijna 10 maanden zal zijn. "Het is duidelijk dat de late variëteiten van het zuidelijk halfrond terrein winnen van de lokale vroege clementines, maar op dezelfde manier zullen Spaanse mandarijnen als de Tango aan het einde van het seizoen de overhand hebben over clementines van het zuidelijk halfrond. De commerciële kalender is gewoon aan het verschuiven", aldus De Dios. Volgens hem zijn dat mogelijk "kansen voor de exporteurs, die nu ook als seizoensplanners kunnen gaan werken".

Publicatiedatum: