Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: Rewe Bio heeft hogere kwaliteitsstandaard dan vereist

Finland: Kesko winst van €113 miljoen in derde kwartaal
De Finse retailer Kesko had in het derde kwartaal van zijn fiscaal jaar een recordwinst van €113 miljoen. Het sterke resultaat kwam tot stand door de verbeterde prestaties van de supermarkt-, vastgoed en technologische afdelingen. De netto omzet van Kesko stond in het derde kwartaal op €2,64 miljard, wat een toename van 1,8% is ten opzichte van de €2,59 van het vorige jaar. Volgens Kesko-CEO Mikko Helander was de groei van het derde kwartaal in lijn met de groeistrategie van de retailer. "Onze winst was ook toegenomen en we hebben ons beste kwartaal ooit gehad. De ontwikkeling van onze cash flow was ook goed en onze financiële positie bleef sterk. Het rendement op onze investeringen kwam bijna overeen met ons beoogde resultaat." De hogere netto omzet kwam met name door overnames van het bedrijf in Finland en Noorwegen, die in juni en juli van dit jaar hebben plaatsgevonden.
Bron: esmmagazine.com 

Rusland: X5 heeft 17,6% omzetgroei in derde kwartaal
De Russische X5 Retail Group had in zijn derde kwartaal een omzetgroei van jaar op jaar 17,6%. De omzetgroei kwam mede tot stand door de toename van 0,5% van de like-for-like-omzet. Ook werd de totale winkelruimte vergroot. Het bruto winstmarge van X5 kwam in het derde kwartaal neer op 24,6%, ondanks dat er volgens de retailer sprake was van moeilijke omstandigheden in de Russische sector. De bruto winst kwam in het afgelopen kwartaal neer op RUB 27,7 miljard (€4 miljoen). Het bruto winstmarge steeg jaar op jaar met 36 basispunten tot 7,4%. Andere factoren voor de verbeterde resultaten waren de hogere omzet van het Perekrestok-merk en de maatregelen tegen de uitval van producten. 
Bron: esmmagazine.com

Duitsland: Rewe Bio heeft hogere kwaliteitsstandaard dan vereist
Volgens de Duitse supermarktketen Rewe heeft het Rewe Bio-assortiment een hogere standaard qua duurzaamheid en kwaliteit dan de meeste andere biologische producten die een officeel EU-certificaat dragen. "Onze biologische producten moeten aan veel strengere criteria beantwoorden dan in vergelijking met de officiële regelgeving van de EU. Dat maken we nu ook duidelijk op onze verpakking," zegt Johannes Steegmann van Rewe. "Onze producten worden gekenmerkt door de hoge kwaliteit van de ingrediënten. Ze worden voor een deel geverifieerd door de biologische organisatie Naturland. Dit loopt samen met duurzame landbouw, dierenwelzijn en sociale standaarden."
Bron: esmmagazine.com

VK: Asda overlegt met personeel over 2.500 mogelijke ontslagen
De Britse keten Asda, die op het punt staat om te worden overgenomen door de concurrent Sainsbury’s, gaat met zijn personeel overleggen over ontslagen die volgend jaar mogelijk kunnen vallen. Er staan door de overname zo'n 2.500 banen op de tocht. De plannen voor overleg van Asda werden het eerst gemeld door Press Association. Volgens een woordvoerder van Asda zijn er vooralsnog geen besluiten over ontslagen genomen. "We moeten overwegen hoe we de rollen van onze collega's gaan veranderen en hoeveel uren er nodig zijn in bepaalde onderdelen van ons winkelnetwerk,' aldus een verklaring van Asda. "We zijn van mening dat de geplande veranderingen waar we nu over in beraad zijn ertoe zullen leiden dat we ons werk voor de consument beter kunnen uitvoeren."
Bron: uk.reuters.com

Zuid-Afrika: Spar introduceert milieuvriendelijke tassen
De Zuid-Afrikaanse tak van Spar heeft nieuwe milieuvriendelijke boodschappentassen geïntroduceerd. De nieuwe tassen zijn bedoeld om milieuvervuiling door plastic tegen te gaan en zijn een onderdeel van het #RethinkTheBag-initiatief van Spar. De nieuwe tassen zijn nu beschikbaar in de regio's South Rand, North Rand en Lowveld. De regionale directeur van South Rand, Martin Webber: "We willen onze klanten aanmoedigen om als alternatief voor plastic tassen deze nieuwe tassen te kopen. De tassen zijn biologisch afbreekbaar, recyclebaar en geschikt voor hergebruik." De tassen komen als bruine papieren tassen, geweven tassen en grotere boodschappentassen.
Bron: esmmagazine.com

VAE: Emirates Cooperative Society lanceert nieuw supermarktconcept in Dubai 
Emirates Cooperative Society, dat binnen de Verenigde Arabische Emiraten een marktleider is qua supermarkten en hypermarkten, heeft plannen aangekondigd voor een nieuw buurtwinkelformat. De naam van het nieuwe format is Market Street. De eerste Market Street-vestiging wordt opgezet in Al Muteena in Dubai. De winkel is al in gebruik en biedt nu veel kortingsacties aan om meer consumenten te trekken.
Bron: menafn.com

Zweden: ICA heeft like-for-like omzetgroei van 2,8%
De Zweedse retailer ICA heeft over het derde kwartaal van zijn fiscaal jaar een like-for-like omzetgroei gemeld van 2,8%. De totale netto omzet steeg met 6,2% van SEK 27,2 miljard (€2,6 miljard) in het derde kwartaal van 2017 tot SEK 28,8 miljard (€2,8 miljard) in 2018. Volgens ICA kwam de omzetgroei met name door het toegenomen winkelverkeer en de hogere gemiddelde uitgaves per consument. Categorieén die met name veel omzet genereerden waren in deze periode drinkproducten, salades, vis, zuivel, diepvriesproducten, deegproducten en groente en fruit.
Bron: esmmagazine.com

VS: Publix wil uitbreiden naar Nashville
De in Florida gevestigde supermarktketen Publix gaat mogelijk in de komende maanden een nieuwe markt aanboren. Volgens verslagen van de Nashville Business Journal wil de supermarktketen uitbreiden in de omgeving van Nashville, Tennessee. Het nieuwsblad meldt dat Publix op dit moment samenwerkt met het vastgoedbedrijf H.G. Hill Realty Co. De keten wil de grootste huurder worden van een nieuw winkelcentrum, dat door het vastgoedbedrijf wordt opgezet. In de documenten met betrekking tot het geplande centrum is een foto te zien van een perscontainer met het logo van Publix. Ook heeft een anonieme bron bevestigd dat Publix plannen voor Nashville heeft. Ook wil Publix nog twee andere locaties in dezelfde regio opzetten. Deze komen te staan in de wijken Melrose en Capitol View.
Bron: delimarketnews.com

VS: Walmart test nieuwe retail technologie bij Sam's Club
Walmart onderzoekt nieuwe retail technologie bij een lab voor innovatie bij een van zijn Sam's Club-vestigingen in Dallas. Sam's Club-leden kunnen gebruik maken van hun smartphone als er inkopen worden gedaan bij de nieuwe Sam's Club Now-winkel. Er wordt gebruik gemaakt van technologieën op basis van machinale leerprocessen, waarmee persoonlijke boodschappenlijstjes kunne worden gegenereerd. Ook wordt gebruik gemaakt van augmented reality, waardoor producten op de smartphone "tot leven komen". "We gebruiken alle beschikbare technologie, zoals computervisie, augmented reality, machinaal leren, kunstmatige intelligentie, om de retailervaring opnieuw te definiëren," aldus Jamie Iannone, de CEO van SamsClub.com.
Bron: marketwatch.com

Meer omzet voor Amazon in derde kwartaal
Amazon.com Inc. heeft de verwachtingen van analisten van Wall Street qua winst in het derde kwartaal overtroffen. De verwachtingen met betrekking tot de omzet werden echter niet gehaald, hoewel de omzet nog steeds jaar op jaar met bijna 30% toenam. Van kwartaal tot kwartaal nam de omzet af bij fysieke winkels onder de paraplu van Walmart, zoals bij Whole Foods Markets. Het is voor de tweede keer in de afgelopen drie kwartalen waarin sprake is van teruggelopen omzet bij fysieke winkels van de E-commerce-gigant. In het derde kwartaal, dat op 30 september afliep, behaalde Amazon een totale omzet van $56,58 miljard (€49,8 miljard). Ten opzichte van de $43,74 miljard (€38,53 miljard) van dezelfde periode van vorig jaar was dat een toename van 29%. De omzet van Noord-Amerika steeg met 35% van $25,45 miljard naar $34,35 miljard (van €22,4 miljard naar €30,3 miljard). De online omzet steeg jaar op jaar met 10% van $26,39 miljard naar $29,06 miljard (van €23,2 miljard naar €25,6 miljard). De omzet van het fysieke winkelnetwerk van het derde kwartaal was de laagste van het afgelopen fiscaal jaar. Van kwartaal tot kwartaal daalde de omzet met 1,5% van $4,31 miljard naar $4,25 miljard (van €3,8 miljard naar €3,7 miljard). Er kunnen qua omzet voor fysieke winkels nog geen vergelijkingen worden gemaakt met vorig jaar, omdat het fysieke winkelnetwerk pas tot stand kwam met de overname van Whole Foods in de tweede helft van het derde kwartaal.
Bron: supermarketnews.com

VS: Wakefern sluit fiscaal jaar positief af. 
De supermarktcoöperatie Wakefern Food Corp. had in het fiscaal jaar van 2018 een positieve groei qua omzet. Er zijn 50 supermarktketens bij de coöperatie aangesloten. De omzet van de merken ShopRite, The Fresh Grocer, Price Rite Marketplace en Dearborn Market namen ten opzichte van het vorige jaar toe met 1,6% tot $16,5 miljard (€14,5 miljard). In het afgelopen fiscaal jaar heeft Wakefern vier nieuwe Shoprite-vestigingen en twee Price Rite Marketplace-winkels geopend. De nieuwe ShopRite-locaties werden geopend in the Bronx, Lake Ronkonkoma en Rensselaer in New York. De nieuwe locaties van Price Rite bevinden zich in Paterson, New Jersey en Amherst, eveneen in de staat New York. De in New Jersey gevestigde coöperatie sloot het jaar af met een netwerk van 352 winkels verspreid over 10 verschillende Amerikaanse staten, waaronder New York, Connecticut, Pennsylvania en Maryland.
Bron: supermarketnews.com

VS: Blue Apron werkt in New York met thuisbezorger
Blue Apron Holdings gaat samenwerken met de thuisbezorgdienst City Grocery. Het is voor het eerst dat de maaltijdkits leverancier met een online retailer samenwerkt. De producten van Blue Apron kunnen nu online bij City Grocery worden besteld, waarna ze een dag later aan huis worden bezorgd. City Grocery heette voorheen Jet en valt onder Walmart. Het nieuwe merk is specifiek gericht op stadsgebieden en is op dit moment voor handen in New York City, Jersey City en Hoboken. Bij de meeste bestellingen bij City Grocery moeten consumenten slechts drie uur wachten voor de bestelde boodschappen aan huis worden geleverd. Het aanbod wordt nu uitgebreid met dagelijks twee verschillende maaltijdkits van Blue Apron, die regelmatig worden gewisseld.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

Publicatiedatum: