Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leon Huijs en Twan van den Hurk

Gebroederlijk aan de klok

Al acht jaar zitten ze elke ochtend gebroederlijk naast elkaar in de afmijnzaal: Leon ‘de Witte’ Huijs uit Sevenum en Twan van den Hurk uit Maasbree . Ieder hebben ze hun eigen vaste klanten waar ze vijf dagen in de week de ‘boodschappen’ voor doen. Maar ze helpen elkaar wel uit. Als een van beiden drukt voor een bepaalde partij tegen een goede prijs en er blijft wat van die partij over, kan de ander de rest tegen dezelfde prijs overnemen. Het ZON magazine laat beiden aan het woord.

Leon: ‘Wat we ook doen is van tevoren afspreken wat we voor een bepaald product willen betalen. Dan drukken we alle twee voor die prijs, zodat de kans groter is dat een van ons tweeën inderdaad de partij voor die prijs krijgt. Twan en ik hebben ieder een eigen handel, daarnaast kopen we ook nog op commissiebasis voor diverse partijen. Twan zijn klanten zitten vooral in Duitsland; de mijne zitten vooral in Noord- en Midden-Limburg.’

Het verschil tussen de bedrijven van Twan en Leon is dat Twan geen loods en dus geen opslag heeft en Leon wel. Leon: ‘Ik heb heel veel kleinere klanten. Ik koop meestal wat extra zodat ik altijd snel kleine partijen kan leveren als de klanten daar om vragen. Twan heeft vooral de wat grotere klanten en koopt daarom gepast.

Elke ochtend tegen zessen zijn Twan (39) en Leon (56) op Fresh Park Venlo. Voordat ze hun vaste plek in de afmijnzaal innemen, lopen ze eerst door de loodsen om te zien wat er die ochtend aan de klok komt. Twan: ‘Dat is een van de voordelen van het fysiek aanwezig zijn tegenover thuis vanachter de pc aan de klok kopen. Ik wil het product dat ik wil kopen zelf kunnen zien en voelen. Als je op afstand meebiedt, ontgaat je veel. In de afmijnzaal krijg je veel meer gevoel voor de markt dan thuis achter de pc. Als je fysiek aanwezig bent kun je ook soms koopjes scoren, een afgekeurde klasse 1 bijvoorbeeld. Daarnaast zie je met eigen ogen de aantallen die er in de loodsen staan. Dat geeft je een indruk van hoe de markt zich mogelijk gaat ontwikkelen.’

Leon: ‘Omdat we veel contact hebben met klanten, andere handelaren en veilingen in België en Nederland krijg je beter mee welke kant de prijzen aan de klok op zullen gaan. Als bijvoorbeeld de komkommers in België in een keer een dubbeltje zakken, bestaat de kans dat de prijs in Nederland ook gaat dalen. Dat kunnen we dan mooi in onze afweging meenemen.’

Twan begon in het jaar 2000 als chauffeur bij groentehandelaar Jan Seelen. In 2009 gaf Seelen aan met de zaak te willen stoppen. Twan besloot de zaak over te nemen. ‘Jan heeft toen nog een paar jaar voor mij aan de klok gezeten. Vervolgens ben ik als eenpitter doorgegaan. Dus ik doe de inkoop én ik rijd. Juist daarom is de samenwerking met Leon zo prettig. Als een van ons een keer echt niet kan of met vakantie gaat, neemt de ander het over, of in ieder geval voor een deel. Dat is dan wel aanpoten, maar omdat je het voor elkaar doet, is dat niet erg.’

Leon werkte vroeger onder meer als chauffeur bij Linne transport en AGF-groothandel Eurofresh op Fresh Park Venlo voordat hij in 2002 een bestaande commissiehandel overnam. Vooral Leons klantenkring is heel divers. ‘De Witte’ levert aan boerderijwinkels, marktkooplieden, broodjeszaken, restaurants en kleine supermarkten. ‘Daarnaast heb ik een aantal klanten die de producten die ik voor ze koop zelf komen halen.’ Twan levert vooral aan groothandels en markthandelaren. Het valt hem op dat Duitsers steeds nadrukkelijker vragen naar lokaal geteeld product, vooral midden in het seizoen. In het voor- en naseizoen raakt hij nog wel aardbeien en asperges aan de Oosterburen kwijt.

Wat merkt het duo van het feit dat ZON de laatste jaren weer sterker inzet op de klokverkoop?
Leon: ‘Wat we vooral zien is dat het aanbod aan de klok breder wordt. Dat is voor ons prettig omdat we dan minder producten op andere plekken hoeven te kopen om tot een compleet assortiment te komen.’
Twan: ‘Zeker in de winter met het Spaanse product zie je een groot verschil met een paar jaar geleden.’
Leon: ‘Wat bovendien opvalt, is de hoge kwaliteit van het spul dat uit Spanje komt. Voor onze klanten is het aantrekkelijk dat we daarmee jaarrond kunnen leveren.’


Wat viel op aan de handel tijdens de afgelopen hete zomer?
Leon: ‘Deze zomer was natuurlijk erg extreem, je merkt dat mensen veel minder kookten. De eetgewoontes worden dan anders, bijvoorbeeld bloemkool en zo loopt niet tijdens een hete periode. Dan barbecueën mensen veel en eten meer salades en fruit zoals nectarines en watermeloen. Toch heb ik juist meer verkocht aan restaurants met een terras. Die hadden het hartstikke druk.’


Wat is er leuk aan het handelen in groenten?
Twan: ‘Dat geen dag hetzelfde is, je weet ’s ochtends nooit wat de dag gaat brengen. Soms verdien je leuk en soms valt het zwaar tegen, maar ja zo gaat dat in de handel. Al vraag ik me wel eens af hoe lang er nog kopers in de afmijnzaal van ZON zitten. Ik behoor tot de jongsten. De rest ik stukken ouder en doekt de zaak op een gegeven moment op als er geen opvolger is.’

Bron: ZON Magazine

Publicatiedatum: