Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Morgana, de nieuwe sappige appel uit Italië

Op woensdag 24 oktober werd tijdens Fruit Attraction in Madrid een nieuwe appel gepresenteerd: de Morgana. Deze appel is het resultaat van een partnerschap tussen de vier bedrijven die deel uitmaken van de Morgana Apple Group-MAG. Dit zijn het Nederlandse Mergelland Fruitland, het Belgische BFV, het Duitse Krings en het Italiaanse Melinda. Morgana is de merknaam gekozen voor de marketing van het Kizuri ras, dat in België is ontstaan dankzij kwekerij Better3Fruit.

Het patent is in het bezit van ABCz. De vier partners ondertekenden een overeenkomst en behaalden daarmee de exclusieve rechten voor de marketing en afzet in Europa. Melinda heeft de exclusieve rechten voor de Italiaanse markt. In Duitsland is dit ras al beschikbaar.

Morgana is een van de nieuwe rassen van het Melinda Consortium die zijn ontwikkeld volgens twee verschillende strategieën. Aan de ene kant door de versterking van de kwaliteit van de biologische landbouw en de verdediging tegen ziekten en aan de andere kant de selectie van innovatieve rassen die meer inspelen op de behoeften van de consument. De klanten zijn zeer veeleisend en zoekt onderscheidend vermogen door de selectie van op maat gemaakte producten.

"Net zoals Melinda zullen we ook Morgana via co-branding op de markt brengen. We hebben gelukkig nog een paar jaar de tijd om de logica van de distributie volledig in kaart te kunnen brengen. Dit jaar zal voornamelijk in het teken staan van de aanplant. We moeten wachten tot 2021 om voldoende productie te hebben om de marketing te starten. In 2022-2024 verwachten we volledig operationeel te zijn. Er zijn geen grenzen als het gaat om de distributiekanalen en later zullen we wel zien welke het beste is met betrekking tot deze appel", zegt Andrea Fedrizzi, marketing manager van het Melinda Consortium.

 

 

Tegen het einde van 2019 zullen meer dan 600.000 bomen geplant worden in Europa, zodat er in 2021 voldoende appelen beschikbaar zijn. "Morgana is een appel van hoge kwaliteit. Zij zal worden geteeld rondom de Valli del Noce, een teeltlocatie die de onderscheidende kenmerken van de appel verder kan verbeteren", zegt Michele Odorizzi, president van Melinda.

Het team van Melinda tijdens Fruit Attraction 2018

Momenteel is het Melinda Consortium actief in Spanje, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk en Morgana zal ook in deze landen op de markt worden gebracht. "Morgana zou het ideale product kunnen zijn om te exporteren naar het Midden-Oosten en naar de nieuwe Oosterse markten. De appel heeft een goede duurzaamheid op lange termijn, waardoor hij geschikt is voor langdurig transport. De Spaanse markt is nu belangrijk en in de toekomst zal dit nog belangrijker zijn. Daar hebben we het geluk een publiek te hebben dat qua smaak erg lijkt op het Italiaanse", zegt Fedrizzi.

Voor meer informatie: http://www.melinda.it/ 

 

Publicatiedatum: