Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
José Luis Blasco, directeur van Blasco Fruit:

"Alleen de specialisten zullen overleven in de kaki-sector"

Het Spaanse kakiseizoen is niet goed van start gegaan voor veel Valenciaanse telers, van wie de gewassen ernstig aangetast zijn door de vorst en de hagelstormen. De Spaanse oogst is hierdoor met ongeveer 40 % verminderd. Tot nu toe zijn de teeltgebieden van Alto Palancia, in het binnenland van Castellón, echter gespaard gebleven. Dit is de plaats waar de plantages van Blasco Fruit zich bevinden.

Het Valenciaanse bedrijf heeft zojuist een  nieuw pakstation geopend die dit seizoen voor het eerst gebruikt worden. Het gaat om installaties met geavanceerde technologie voor de ontvangst, verwerking en verpakking van kaki. FreshPlaza bezocht deze nieuwe faciliteiten en interviewde José Luis Blasco, de directeur van Blasco Fruit die meer dan 35 jaar ervaring heeft in de teelt en afzet van kaki, en Cecilia Taboada, directeur van het bedrijf.

Cecilia Taboada en José Luis Blasco.

"Het gebrek aan opbrengsten zal aanzienlijk zijn dit jaar. Hoewel er nieuwe plantages in Spanje zijn die nu fruit opleveren, zal dat niet voldoende zijn om het verlies aan volume te compenseren", merkt Blasco op. Ondanks het aanzienlijke gebrek aan volume, dalen de prijzen op de markt. "De grote coöperaties die een groot deel van de Spaanse kaki-opbrengsten verwerken, overspoelen de Europese markten met open prijzen zonder een goede planning, waardoor ze een instorting van de prijs veroorzaken die gevolgen heeft voor de gehele sector", legt hij uit.

Voor Blasco Fruit begint het kakiseizoen in september met de oogst van de inheemse variëteit die bekend staat als de 'tomatero', die deze naam dankt aan zijn intense roodachtige kleur. "De tomatero kaki groeit traditioneel gezien in dit gebied. Deze kaki is kleiner dan de Rojo Brillante en onderscheidt zich door zijn rode schil die aan tomaat doet denken. Het vruchtvlees is erg zoet en heeft een zachtere structuur. Hij kan zelfs met een lepel gegeten worden wanneer hij zijn optimale staat van rijpheid heeft bereikt", legt Cecilia Taboada uit.

Tomatero kaki's.

"De coöperaties uit de regio zijn jaren geleden gestopt met de afzet van deze kaki's omdat het nauwelijks winst opleverde in vergelijking met ander fruit. Wij zijn een van de weinige bedrijven die erin geslaagd zijn deze kaki-variëteit als een fijnproeversproduct af te zetten en te exporteren. Momenteel is deze kaki goed voor ongeveer 15 % van ons totale volume", voegt ze toe.

Volgens José Luis Blasco is de groei van de kakiteelt in Spanje in de afgelopen jaren nogal ongecontroleerd verlopen. Daarom staat de markt onder steeds meer druk, wat ervoor zal zorgen dat alleen degenen met de meeste ervaring zullen overleven.

"Er is nauwelijks een enkele vorm van controle geweest in de groei van het kaki-areaal en dat is iets wat vaak gebeurt in dit land. Als iets lijkt te werken, gaan velen het proberen zonder dat ze over de benodigde kennis beschikken. Vorig jaar leidde het overaanbod op sommige momenten in het seizoen tot gemiddelde prijzen tot 15 cent per kilo in het ergste geval. Met zulke prijzen worden niet eens de teeltkosten gedekt. Vanwege de vorst en de hagel zou de markt dit jaar weer in evenwicht kunnen komen, maar als er volgend jaar sprake is van een normale oogst, zou er een ramp kunnen volgen", geeft de teler en exporteur aan. "Daarom geven sommige telers dit gewas al vroegtijdig op. In de toekomst zullen alleen de specialisten en professionals in deze branche overblijven".

Hoewel het moeilijk zal zijn om het verlies van de Russische markt, die met een marktaandeel van 30 % erg belangrijk was voor de kaki, te vervangen, diversificeert het Valenciaanse bedrijf zijn markten op verschillende continenten. "Naast Europa openen we markten in Scandinavische landen en in Noord-Amerika en Latijns-Amerika met bestemmingen als Canada, de Verenigde Staten, Peru en Colombia. Het zijn landen waarin de kaki nog tamelijk onbekend is en waar de interesse groeit en daarom zien we daar potentieel. In Azië groeien we op markten als Hong Kong en we hopen dat er binnenkort een exportprotocol met China zal zijn. Daar zijn ze al bekend met de kaki en hebben ze een grote waardering voor onze variëteit. Daarom zou China een markt met grote mogelijkheden zijn voor ons".

De sector blijft op zoek naar nieuwe kaki-variëteiten, en hoewel er interessante rassen in beeld zijn, staan ze ver af van de kwaliteiten van de Rojo Brillante. Ook zijn ze niet geschikt voor het bereiken van een van de belangrijkste doelstellingen: het verlengen van de oogstkalender.

"We bereiken nu de grenzen met betrekking tot het verlengen van de periode waarin kaki geoogst wordt. Tot nu toe is die verlenging mogelijk dankzij de vooruitgang in bewaringsoplossingen en betere teelttechnieken. Enkele jaren geleden beëindigden we het seizoen begin december en nu kunnen we tot maart afzetten", aldus José Luis Blasco. Blasco ziet Peru als een interessante optie voor de uitbreiding van het seizoen. Er zijn ook al Spaanse bedrijven die met dat oogmerk investeren in dat land.

Volgens Blasco is de kaki een mooi product: lekker en aantrekkelijk, gemakkelijk te eten en met talrijke gezondheidsvoordelen. "Er is nog veel te bereiken met de kaki, maar de dingen moeten goed gedaan worden. Zo moeten de seizoenen begonnen worden met kaki's met ideale suikergehaltes en kleuringen om ervoor te zorgen dat het fruit succes heeft. Op die manier wordt het in de gehele keten en gedurende het hele seizoen mogelijk om prijzen vast te houden die voor iedereen gunstig zijn. Ook is een goede planning van het seizoen nodig om momenten van overaanbod te voorkomen, vooral aan het begin van het seizoen".

 

Voor meer informatie:
Cecilia Taboada
Blasco Fruit S.L.
T: +34 964 108453
M: +34 665508676
importexport@blasco-fruit.com
http://www.blasco-fruit.es/