Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verpakkingen in de spotlights op productshow BelOrta

Tholen – Van tientallen soorten en kleuren tomaten tot biologische en ‘vergeten’ groenten. Afgelopen donderdag en vrijdag hield BelOrta zijn jaarlijkse productshow. “We laten deze editie alle producten zien die we in ons gamma hebben”, vertelt Benny Cuypers. “Eén van de grootste innovaties zijn de nieuwe productverpakkingen. De trend is het gebruik van minder plastic en hier willen we met de nieuwe verpakkingen op inspelen. De clamshells worden vervangen door topseal, maar we zijn ook bezig om verpakkingen van karton te ontwikkelen. We zitten met de kartonnen verpakkingen nog in de ontwikkelfase, maar volgend jaar willen we dit commercieel maken.”


Benny Cuypers en Jan Van Bavel van Boerenbond

Klik hier voor de hele fotoreportage

Gemak en convenience
Ook aan de steeds veranderende noden van de consument wordt  gedacht. De consument eet gevarieerder en is veeleisender geworden in tegenstelling tot een twintig jaar geleden. "We eten tegenwoordig met onze ogen dus het eten moet er mooi uitzien. Bovendien moeten onze maaltijden zo snel mogelijk en met zo min mogelijk bereidingstijd klaargemaakt kunnen worden. Dit weerspiegelt zich in een hele range aan convenience opties bij BelOrta waaronder de geschilde asperges", aldus een bezoeker van de productshow. 

Noviteiten
Bij de ingang van de productshow is het hele tomatengamma van BelOrta uitgestald. Ook de mix van groenten zoals de mix van gekleurde wortelen, en ook de broccolini en de flower sprouts worden steeds populairder. Daarnaast spelen we ook in op de vraag naar zoete aardappel. We hebben nu Belgische zoete aardappel die al in één Belgische supermarkt wordt verkocht. We proberen goed in te zetten op local-for-local en met de Belgische zoete aardappel zetten we mooie stappen”, zegt Benny. Voorts wordt ook volop ingezet op het merk BelOrta, hetwelk bij consumenten steeds meer ingang vindt als een gevestigde waarde. In combinatie met het vertrouwde kwaliteitsmerk Flandria merken we bovendien een synergetisch effect, waarbij beide merken elkaar versterken."

Klik hier voor de hele fotoreportage

Jo Lambrecht

“Het systeem werkt perfect”
Ook de kersverse directeur Philippe Appeltans was aanwezig op de productshow net als mededirecteur Chris De Pooter. “Het is vandaag mijn 35ste werkdag”, vertelt Philippe. “Ik was al vertrouwd met de sector, maar het blijft mij nog steeds verbazen hoe goed het systeem werkt. We werken samen met 1275 verschillende telers die vertegenwoordigd worden via verschillende overlegorganen – waaronder de PAG’s (Productadviesgroepen), TAG’s (Telersadviesgroepen) en de Raad van Bestuur. De betrokkenheid is erg groot. Het is belangrijk om te weten wat er bij de telers leeft. Ook het all-in all-out principe werkt elke dag opnieuw. Het systeem werkt gewoon erg goed, net als de klokverkoop in combinatie met de andere verkoopvormen. Toch moeten we blijven evalueren, maar er blijft altijd plaats voor de klok.”


Philippe Appeltans

Clubrassen
Bij het hardfruit gamma lag de focus op de clubrassen uit het BelOrta gamma. “Het belang van clubrassen wordt steeds groter. We zetten hier met de Kanzi, Greenstar en Migo mooi op in. Naast een goede Kanzi – en Greenstar (de appel die niet verkleurt) opbrengst hebben we dit jaar ook een stijgend volume wat betreft de Migo peer. Nu Rusland is weggevallen en de boycot maar voortduurt, moeten we toch andere markten zoeken zoals Azië en Zuid-Amerika. De verpakkingen spelen hierbij ook een grote rol. We hebben een rode verpakking voor hardfruit voor de Chinese markt, maar ook een nieuwe doos voor peren in plaats van het krat dat voorheen voor de Russische markt bestemd was”, vertelde Miguel Demaeght.

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
Sofie Lambrecht
BelOrta
+32-(0)15 56 5292
sofie.lambrecht@belorta.be 
www.belorta.be