Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nederlandse bedrijfsleiding van Macoo GmbH scoort met exclusieve huismerken

"Grote kalibers Spaans citrus nog altijd populair in Oost-Duitse groothandel''

Nu oktober op zijn eind loopt, komt het Europese citrusseizoen langzaamaan op gang. Ook het Oost-Duitse Macoo GmbH zal over een goede week de eerste sinaasappels en clementines uit de Spaanse teeltregio Valencia verwelkomen. Het bedrijf met Nederlandse roots is de exclusieve leverancier van het Spaanse citrusmerk Le Gamin voor de Oost-Duitse groothandel. Ook na ruim een kwart eeuw binnen op Oost-Duitse bodem weet de groothandel aldaar de herkenbare huismerken van het bedrijf op waarde te schatten, aldus eigenaar Tommy Matser.

Citruscampagne
De eerste citrusvruchten uit Spaanse teelt zijn weliswaar al beschikbaar, maar vanwege de wisselende kwaliteit stelt Macoo haar seizoenstart nog even uit. ''De eerste clementines slaan we over, omdat deze in de regel qua smaak wat aan de zure kant zijn. Hoewel ik over de algehele oogstraming nog weinig kan zeggen, houden we momenteel wel rekening met hoge volumes. Vorig jaar was er door de kou in het voorjaar van alles te weinig en nu te veel.''

De groothandelaar kwam in 1994 met Le Gamin in contact en geldt sinds jaar en dag als de exclusieve handelspartner van het citrusmerk in Oost-Duitsland. ''Indertijd stuitte ik in de Nederlandse retail per toeval op Le Gamin-fruit en omdat ik geen Spaans sprak hebben we via een importbemiddelaar het eerste contact gelegd. Na enkele jaren ben ik het citrus direct gaan importeren.'' Wat betreft de sinaasappels zijn het met name de Navels die Macoo momenteel op de markt brengt. ''Bij de clementines merken we een grote vraag naar pitloze Nadorcotts. Bladclementines vormen daarentegen in de Oost-Duitse groothandel een beperkt segment, in totaal nog geen 10% van de totale omzet.''

Consumptiegedrag
Typisch voor de Oost-Duitse groothandel is volgens Matser de vraag naar grote, sappige vruchten zonder pit en met een hoge brix-waarde. ''Sinaasappels verkopen we normaliter per 24 stuks a 12 KG. Dat betekent een gewicht per vrucht van ca. 500 gram. Als je dit vergelijkt met de Nederlandse en West-Duitse groothandel dan praat je over kalibers van 32-40 stuks per 12 KG, oftewel een beduidend lager vruchtgewicht. Ook bloedsinaasappels vormen bij ons een beperkt segment. Een sinaasappel als de Cara Cara loopt qua afzet wel lekker mee, maar daar staat tegenover dat het seizoen slechts enkele weken duurt.''

Ook Turks en Grieks citrus zijn in de huidige regionale groothandel eerder een zeldzaamheid. Voor de val van de muur werden grote partijen uit deze regio's van bedenkelijke kwaliteit naar Oost-Duitsland getransporteerd. ''Nu wil de consument deze niet meer hebben. Ook is er binnen ons afzetgebied weinig vraag naar Italiaans citrus, omdat deze qua formaat te klein zijn en om die reden niet aan de eisen van de regionale handel voldoen.'' Het verschil tussen de West- en Oost-Duitse groothandel zit hem ook in het consumptiegedrag an sich, verduidelijkt Matser. ''De Oost-Duitse consument is zeer prijsbewust: zijn de aardbeien goedkoop dan koopt men ook massaal aardbeien. Bovendien koopt men hier ook meer dagvers, terwijl de gemiddelde West-Duitser vandaag de dag eens per week groots inkoopt.''

Huismerken als sleutel tot succes
In 1992 - luttele jaren na de val van de muur - streek Matser neer in Oost-Duitsland. Wat begon met een vestiging is inmiddels uitgegroeid tot een goedlopende keten van 9 groothandelsfilialen in vrijwel alle grote Oost-Duitse steden. ''We zetten sinds jaar en dag vol in op onze huismerken, zoals Bouquet-watermeloenen en het regionale Wittenberg Gemüse, die we exclusief in de Oost-Duitse groothandel afzetten. Met deze herkenbare, kwalitatief goede producten hebben we nog altijd veel succes.''

Voor meer informatie:
Macoo GmbH 
GF: Hendrikus Theodorus Arend Matser 
Spitzhausstraße 74, 01139 Dresden (Zentrale)
0351 83974 - 0
info@macoo.de  
www.macoo.de