Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gemak bepaalt steeds vaker wat we eten (en waar)

FSIN ziet grote veranderingen in eetgedrag jachtige consument

Consumenten eten steeds vaker even snel onderweg. Alles draait om tijdwinst. Vooral de Millennial geeft veel meer geld uit aan onderweg ontbijten en lunchen. Deze en andere conclusies staan in de FSIN FoodShopper Monitor 2019 ‘Veranderende eetmomenten’ van
het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

De FSIN FoodShopper Monitor is een jaarlijks onderzoek naar consumenten en hun eetgedrag. Het onderzoek concentreert zich dit jaar op de drie belangrijkste eetmomenten: ontbijt, lunch en diner. Enkele conclusies uit de FSIN FoodShopper Monitor 2019:

1. Snelle, lekkere gemaksproducten populair onder gejaagde Millennials 
Uit een analyse van de onderzoeksdata blijkt dat de karakteristieke gehaaste consument een werkende mannelijke Millennial is. Hij heeft geld over om regelmatig buiten de deur te ontbijten, lunchen en  dineren. Tijdwinst heeft de eerste prioriteit. Het FSIN ziet dan ook  sterke groei voor producten die aansluiten bij de gejaagde lifestyle van Millennials. Denk aan gemaksproducten, zoals kant-en-klare broodjes to go en versgeperste sapjes die hen helpen tijd te besparen, zodat ze hun jachtige bestaan kunnen voortzetten. Behalve snel, moeten de producten ook lekker en gezond zijn.


2. Vrouwen hebben last van ‘kookstress’: markt voor premium kant-en-klaar maaltijden
Vrouwen hebben last van ‘kookstress’. Uit de FSIN FoodShopper Monitor 2019 blijkt dat vrouwen nog altijd frequenter koken dan mannen, al hebben ze daar vaker geen zin in. Ze  2
doen dat dan tóch, uit plichtsbesef. Ze ervaren koken vaker dan  mannen als een stressvolle aangelegenheid. Kant-en-klaar maaltijden vormen een alternatief, maar over de kwaliteit zijn we niet tevreden. Een ruime meerderheid van de consumenten (63%) is ervan overtuigd dat een kant-en-klaar maaltijd ongezonder is dan zelf koken. Dat betekent dat er ruimte is voor premium kant-en-klaar maaltijden. Producenten van kant-en-klaar maaltijden staan voor de uitdaging om de versbeleving van hun producten te verbeteren.

3. Stormachtige groei ontbijt buitenshuis
De komende vijf jaar vindt er een grote verschuiving plaats van ontbijt At Home naar Out of Home/Onderweg. Die wordt veroorzaakt door de Millennial. Van alle Nederlanders geven Millennials verreweg het meest uit aan ontbijt. Een vijfde van hen ontbijt minstens één keer
per week buitenshuis en deze trend zet zich door bij de jongste generatie, de huidige tieners.

Millennials scoren hun snelle gezonde ontbijt vooral in de supermarkt en op het treinstation. Ze ontbijten onderweg, in de auto of in de trein. Onder andere supermarkten en outlets op treinstations profiteren van deze trend. 

Klik hier voor meer informatie

Publicatiedatum: