Consumenten eten steeds vaker even snel onderweg. Alles draait om tijdwinst. Vooral de Millennial geeft veel meer geld uit aan onderweg ontbijten en lunchen. Deze en andere conclusies staan in de FSIN FoodShopper Monitor 2019 ‘Veranderende eetmomenten’ van
het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
De FSIN FoodShopper Monitor is een jaarlijks onderzoek naar consumenten en hun eetgedrag. Het onderzoek concentreert zich dit jaar op de drie belangrijkste eetmomenten: ontbijt, lunch en diner. Enkele conclusies uit de FSIN FoodShopper Monitor 2019:
1. Snelle, lekkere gemaksproducten populair onder gejaagde Millennials
Uit een analyse van de onderzoeksdata blijkt dat de karakteristieke gehaaste consument een werkende mannelijke Millennial is. Hij heeft geld over om regelmatig buiten de deur te ontbijten, lunchen en dineren. Tijdwinst heeft de eerste prioriteit. Het FSIN ziet dan ook sterke groei voor producten die aansluiten bij de gejaagde lifestyle van Millennials. Denk aan gemaksproducten, zoals kant-en-klare broodjes to go en versgeperste sapjes die hen helpen tijd te besparen, zodat ze hun jachtige bestaan kunnen voortzetten. Behalve snel, moeten de producten ook lekker en gezond zijn.
2. Vrouwen hebben last van ‘kookstress’: markt voor premium kant-en-klaar maaltijden
Vrouwen hebben last van ‘kookstress’. Uit de FSIN FoodShopper Monitor 2019 blijkt dat vrouwen nog altijd frequenter koken dan mannen, al hebben ze daar vaker geen zin in. Ze 2
doen dat dan tóch, uit plichtsbesef. Ze ervaren koken vaker dan mannen als een stressvolle aangelegenheid. Kant-en-klaar maaltijden vormen een alternatief, maar over de kwaliteit zijn we niet tevreden. Een ruime meerderheid van de consumenten (63%) is ervan overtuigd dat een kant-en-klaar maaltijd ongezonder is dan zelf koken. Dat betekent dat er ruimte is voor premium kant-en-klaar maaltijden. Producenten van kant-en-klaar maaltijden staan voor de uitdaging om de versbeleving van hun producten te verbeteren.
3. Stormachtige groei ontbijt buitenshuis
De komende vijf jaar vindt er een grote verschuiving plaats van ontbijt At Home naar Out of Home/Onderweg. Die wordt veroorzaakt door de Millennial. Van alle Nederlanders geven Millennials verreweg het meest uit aan ontbijt. Een vijfde van hen ontbijt minstens één keer
per week buitenshuis en deze trend zet zich door bij de jongste generatie, de huidige tieners.
Millennials scoren hun snelle gezonde ontbijt vooral in de supermarkt en op het treinstation. Ze ontbijten onderweg, in de auto of in de trein. Onder andere supermarkten en outlets op treinstations profiteren van deze trend.