Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan Bautista, van Frutas Tono:

"Alleen exporteren naar China omdat ze goed betalen, is een riskante gok"

Dit jaar zal het citrusseizoen, dat met de oogst van de Spaanse mandarijn reeds begonnen is, totaal anders zijn dan het voorgaande met betrekking tot de opbrengsten. De sector heeft te maken met uitdagingen als de steeds serieuzere concurrentie vanuit Egypte en kansen op de Chinese markt. Dat vertelt export manager Juan Bautista  van Frutas Tono in Benifairó de la Valldigna (Valencia) tijdens het bezoek van FreshPlaza. Het Valenciaanse bedrijf bereikte in het vorige seizoen (2017/2018) een afzet van 140.000 ton citrus, waarvan 60 % sinaasappelen en 40 % clementines.

Er zal dit seizoen sprake zijn van een toename van de opbrengsten. De oogst in de sector zal tussen de 15 en 20 % groter zijn dan vorig jaar. Voor de meest vroege rassen, zoals de Clemenrubí, Esbal, Marisol en Oronules, zullen de maten kleiner zijn dan in het voorgaande seizoen", zegt Juan Bautista, exportmanager van Frutas Tono. "Ook is het zeker dat de recente regenval een gunstige invloed heeft op de maten van het fruit, maar pas voor latere oogsten, in het tweede seizoen", vervolgt hij.

De nationale markt is het belangrijkste voor het Valenciaanse bedrijf. Daar werken ze gedurende het hele jaar met verschillende supermarktketens. Op Europees niveau zijn Frankrijk en Duitsland de landen waar ze de grootste volumes afzetten. Oost-Europa, de Baltische staten en Italië hebben ook een belangrijke plaats, elk met zijn karakteristieke variëteiten en maten.

Om gedurende het hele jaar citrus te kunnen leveren aan zijn klanten, importeert Frutas Tono sinaasappelen, voornamelijk uit Zuid-Afrika (6 % van de totale citrusteelt van het bedrijf) en in mindere mate uit Argentinië.

"Hoewel we proberen om het Spaanse seizoen uit te breiden, is het onvermijdelijk dat we gedurende 6 tot 8 weken onze toevlucht moeten nemen tot de import tot het begin van onze Navelina sinaasappel. Importeren is nodig om te kunnen werken met ketens die gedurende het hele jaar sinaasappelen verkopen en als wij het niet doen, doen de importeurs, die het importproduct al aan onze klanten aanbieden, het wel. Belangrijk is dat het importfruit alle fytosanitaire controles op de plaats van herkomst en op de plaats van bestemming doorloopt en dat alle EU-havens dezelfde criteria handhaven", aldus Bautista.

“Je laten meeslepen alleen maar omdat China goed betaalt is een zeer riskante gok"

"We geloven in duurzame groei en een product van hoge kwaliteit voor de Chinese markt. We geloven niet in ongeplande groei die gemotiveerd wordt door goede prijzen, want dat zorgt voor ongecontroleerde export die zich niet aanpast aan de vraag", betoogt de teler en exporteur.

"Het seizoen 2017/2018 begon met zendingen van Navelina sinaasappelen in december en Lane Late sinaasappelen begin januari tegen exorbitante prijzen. De Chinese markt absorbeerde deze zendingen niet, omdat China beschikte over een aanzienlijke teelt van goede kwaliteit die economisch gezien interessanter was dan wat de import bood: dat is wat we bedoelen met een gebrek aan planning. We geloven dat het gat in de markt voor ons tussen maart en juni ligt, met sinaasappelvariëteiten als Midnight en Navel Powel. Afhankelijk van wat Zuid-Afrika doet, zouden er ook Valencia's verstuurd kunnen worden".

"Niet iedereen is erop voorbereid deze markt te betreden. In veel gevallen is het de Chinese tussenpersoon die het product niet goed genoeg kent en die zich meer zorgen maakt om zijn eigen belang dan om het verzekeren van een bevredigende operatie voor alle partijen. Het is belangrijk om te beschikken over goede professionals die de markt en klanten kennen, die advies kunnen geven en waarmee je samen kunt werken".

"Wij kennen het product en zij de behoeften van de markt. Het probleem is dat het vijf weken duurt voordat de reactie op de schommelingen op de markt wordt opgemerkt. Daarom is het van belang om tijdig te anticiperen op de behoeften van de markt, zodat je geen problemen krijgt met zendingen die al onderweg zijn. Je laten meeslepen alleen maar omdat het een goed betalende markt is, is een zeer riskante gok. Een bewijs hiervan is het afgelopen seizoen, dat veel problemen van verschillende aard opleverde, die leidden tot een daling van de afzet tot ver in het seizoen".

Egypte wint meters woestijn en vergroot zijn concurrentievermogen

Het is een gegeven dat de citrusteelt in Egypte ieder jaar stijgt en dat de Spaanse exporteurs te maken hebben met een steeds sterkere concurrentie van het land op steeds meer markten. "In Egypte worden grote teeltbedrijven aangelegd omdat er grond en water aanwezig is voor deze uitbreiding. En, wat erg belangrijk is, ze beschikken over goedkope arbeidskracht naast dat ze vanuit Europa de technologie voor in de opslagplaatsen importeren. Daarom is het geen dreiging meer, maar een werkelijkheid. De Egyptische regering zet zich in om meters woestijn te winnen met het 'Toshka' project. Hiermee wordt er op 630 hectare woestijngrond irrigatie aangelegd voor fruitbomen", vertelt de exporteur.

Volgens Juan Bautista is het belangrijk om rekening te houden met de kwestie van plagen, zodat er geen soorten uit Egypte worden geïmporteerd die nog niet bestaan in Spanje. "Ook is het van belang de devaluatie van de Egyptische munt in gedachten te houden, die de export verder gestimuleerd heeft. Een van de factoren die het meest in ons nadeel zijn, zijn de arbeidskosten, die ons minder concurrerend maken ten opzichte van de Egyptische teelt. De Egyptische teelt zou aan dezelfde residucontrole moeten worden onderworpen als die binnen de EU geldt voor de invoer van producten".

Voor meer informatie:
Juan Bautista Juan Gimeno
Frutas Tono S.L.
C/ Camí Pinar s/n.
46791 .Benifairó de la Valldigna (Valencia) 
T:+ 34 96 281 03 26 
jbjuan@frutastono.com
www.frutastono.com

 

Publicatiedatum: