Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: Intermarché start nieuw winkelconcept voor oudere consumenten

Kroatië: Agrokor meldt winst na reorganisatie
Het Kroatische conglomeraat Agrokor is bezig met een grondige reorganisatie. Dit heeft nu geleid tot een toename in winst. In de periode van 11 september tot 10 oktober werd een totale omzet behaald van HRK 8,97 miljard (€1,21 miljard). Met name de retailketen Konzum presteert volgens de leiding van het conglomeraat goed. Jaar op jaar is de omzet met 3% toegenomen. Konzum haalde voordeel uit het toegenomen winkelverkeer als ook de toename in gemiddelde winkelwageninhoud. Volgens Agrokor kwam dit met name door de verbeterde kwaliteit en de investeringen in promotieactiviteiten.
Bron: esmmagazine.com

Italië: Esselunga huurt adviseur in voor beursgang
De Italiaanse supermarktketen Esselunga heeft het in Londen gevestigde adviesbureau Zaoui & Co ingehuurd om de mogelijkheden te onderzoeken voor een beursgang. Twee anonieme bronnen hebben een verslag van het Italiaanse nieuwsblad Il Messaggero bevestigd, waarin werd vermeld dat Zaoui met betrekking tot de plannen van Esselunga contact op zou nemen met een aantal banken, waaronder Intesa Sanpaolo, UniCredit, Credit Suisse, Mediobanca en Goldman Sachs. De beursgang van Esselunga zou volgend jaar al plaats kunnen vinden. Mogelijk wordt het bedrijf gewaardeerd op meer dan €7 miljard, hoewel niet duidelijk is of dit inclusief de netto schuld van het bedrijf is. Zowel Esselunga als Zaoui hebben zich onthouden van commentaar.
Bron: reuters.com

Mercator verkoopt Sloveense winkelcentra aan Supernova
De Sloveense retailer Mercator Group heeft 10 winkelcentra verkocht aan het Oostenrijkse Supernova voor €116,6 miljoen. Supernova gaat de winkelcentra van Ajdovščina, Celje, Jesenice, Koper I, Kranj Primskovo, Kranj Savski otok, Ljubljana Šiška, Postojna, Novo mesto en Slovenj Gradec overnemen. Volgens de voorwaarden van het contract zal Mercator nog steeds delen van de winkelcentra huren om zijn hypermarkten verder te laten opereren. Mercator sluit hiervoor een leaseovereenkomst van 15 jaar, met de mogelijkheid om deze voor nog eens 15 jaar te verlengen.  
Bron: esmmagazine.com

België: Carrefour opent "Act for Food"-pop-up
Carrefour heeft in Brussel een pop-upwinkel geopend volgens het "Act for Food"-concept. De Act for Food Factory is een soort testwinkel, waar de producten die in dit concept zijn ontwikkeld concrete vorm aannemen. Consumenten kunnen bij de winkel langs komen voor ontbijt of lunch. Het wisselende menu bevat onder andere soepen, quiches en andere gerechten. De focus van de gerechten ligt op biologische, duurzame en lokale producten. Consumenten kunnen zowel producten onder merk Carrefour Bio inslaan als versproducten zoals groente en fruit, vlees en kaas. De uitgangspunten van het "Act for Food"-programma zijn op de muren van de popup-winkel duidelijk aangegeven.
Bron: retaildetail.eu

Frankrijk: Casino voegt 12 vestigingen van familieketen aan netwerk toe
De Casino-groep heeft aangekondigd dat op 12 oktober een partnerschap werd ondertekend met de familie Quattrucci. Deze familie heeft een netwerk van 12 supermarkten en hypermarkten, die toegevoegd worden aan het netwerk van Casino. De winkels worden nu nog beheerd door Claude en Bruno Quattrucci en hun kinderen. Per 1 januari 2019 zullen de winkels worden bevoorraad door de Casino-groep. Zeven van de winkels zullen verder opereren onder het merk "Marché Frais Géant" terwijl de overige vijf verder zullen gaan onder het merk "Marché Frais Leader Price". De winkels bevinden zich in het departement Oise en de regio Ile-de-France. In 2017 genereerde het netwerk van Quattrucci een omzet van meer dan €300 miljoen. Door het partnerschap wordt ondanks de nieuwe merken het concept van de winkels van de familie Quattrucci behouden. Dit concept komt neer op een interieur dat is geïnspireerd op traditionele markten, met een grote focus op versproducten en een combinatie van hoge kwaliteit met lage prijzen.
Bron: globenewswire.com

VK: Ocado gebruikt elektrische bestelwagens
De Britse online supermarkt Ocado heeft sinds 2010 slechts twee elektrische bestelwagens ingezet in zijn wagenpark van ongeveer 1.500 bestelbussen. Door nieuwe technologische ontwikkelingen, veranderingen in regelgeving en de wens om de eigen reputatie qua duurzaamheid te verbeteren wordt dit aantal nu uitgebreid. Ocado heeft 15 Fiats-chassis overgenomen van BD Auto. BD Auto is een Turks bedrijf dat sinds 2017 in de Britse markt actief is en zich heeft gespecialiseerd in het ombouwen van bestelwagens naar elektrische wagens. Vijf van deze omgebouwde wagens moeten met januari 2019 door Ocado in gebruik worden genomen. De overige 10 wagens zullen in de loop van het volgende jaar aan het wagenpark worden toegevoegd. Volgens Mark Bentley van Ocado zullen bij succes meer elektrische wagens worden aangeschaft. Dat dit daadwerkelijk zal gebeuren is volgens hem echter nog de vraag. Het probleem is dat het project niet wordt ondersteund door de meeste fabrikanten van auto's. Ondanks blijft duurzaamheid volgens Bentley een belangrijk punt voor Ocado.
Bron: essentialretail.com

Finland: Lidl houdt online enquête over klantentevredenheid
Lidl heeft in Finland een online enquête geïntroduceerd, waarmee consumenten feedback kunnen geven over hun winkelervaring. De enquête gaat over zaken als de hygiëne binnen winkels, de kwaliteit van de klantenservice en de toegankelijkheid tot alle producten. De feedback blijft anoniem en zal worden gebruikt om een indicatie te geven van de algehele klantentevredenheid. Consumenten leveren bij het invullen van de enquête het nummer van hun winkelbon in, zodat de feedback specifiek per winkel kan worden verzameld. Als de vragenlijst is ingevuld, kunnen consumenten ervoor kiezen om hun contactinformatie achter te laten. Hiermee kunnen ze kans maken op een cadeaubon van Lidl. "De nieuwe klantenenquête draait als het ware om het succes van een individuele handelsbeurs. Het laat zien hoe goed we dit keer hebben gewerkt en of we de volgende keer dingen beter kunnen doen," aldus Lidl-woordvoerder Mari Larmas.
Bron: retailanalysis.igd.com

Australië: Wesfarmers heeft 5% meer omzet in eerste kwartaal
De Australische retailgroep Wesfarmers Ltd had in zijn eerste kwartaal van dit fiscaal jaar een omzettoename van 5% bij zijn supermarktafdeling Coles, dat binnenkort door Wesfarmers van de hand wordt gedaan. De omzettoename kwam tot stand door een promotiecampagne en door investeringen in het klantenprogramma van Coles. De omzet kwam in de periode van drie maanden tot 30 september neer op A$9,84 miljard (€6,1 miljard). Er werd door Wesfarmers op voorhand geen resultatenverwachting gegeven. Ook hebben analisten geen prognoses over de omzet van Wesfarmers gepubliceerd. De melding van de resultaten voor het eerste kwartaal was de laatste die Wesfarmers zal geven. Over een maand wordt een plan ingezet om Coles zelfstandig verder te laten werken, zodat Wesfarmers kapitaal vrij kan maken om in andere activiteiten te investeren.
Bron: uk.reuters.com

Frankrijk: Intermarché lanceert "Bien Chez Moi"-format
Intermarché heeft onder de naam "Bien Chez Moi" een nieuw winkelconcept geïntroduceerd. De plannen voor dit concept werden in mei 2018 al aangekondigd. Het nieuwe concept is bedoeld om meer ondersteuning te verlenen aan oudere consumenten. In eerste instantie wordt "Bien Chez Moi" als pilot geopend in een winkelgalerij van Intermarché in Flers. De eerste winkel heeft een oppervlak van 200 vierkante meter. Het assortiment van 1.200 producten wordt onderverdeeld in vier categorieën: gezondheid en welzijn, huishoudelijke producten, technologie en vrije tijd. De producten lopen uiteen van essentiële oliën tot trapliften en van sportartikelen tot veiligheidsinstallaties. Ook is er een flexibele ruimte in de winkel voor het organiseren van workshops of kleine conferenties. De workshops hebben als doel om senioren advies te geven over onderwerpen zoals een goede nachtrust of een verbeterd dieet. Bij succes wordt "Bien Chez Moi" mogelijk uitgebreid in andere delen van Frankrijk. Intermarché heeft echter vooralsnog geen plannen voor uitbreiding bekend gemaakt. 
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Schnucks voltooit Shop 'n Save-overname
Schnucks Markets heeft plannen onthuld om de tien overgebleven winkels die van Shop 'n Save zijn overgenomen te heropenen als Schnucks-vestigingen. Eerder werden al negen supermarkten die voorheen onder Shop 'n Save vielen op deze manier heropend. De in totaal 19 vestigingen van Shop 'n Save kwamen in september samen met een vrijstaande apotheek en vier pompstations in handen van Schnucks. De winkel waren voorheen in beheer van Supervalu. Schnucks onderzoekt nu nog de vereisten voor het beheer van de pompstations. Zodoende is voor de pompstations vooralsnog geen datum bekend waarop deze zullen worden heropend. De winkels in de omgeving van St. Louis zullen voor slechts 63 uur gesloten zijn, waarna een team van werknemers de kassasystemen en bewegwijzering vervangen met die van Schnucks en het assortiment verwisselen. Dit proces is eerder met succes uitgevoerd bij de eerste negen heropende vestigingen. De renovaties zullen met 19 oktober zijn voltooid. Bron: winsightgrocerybusiness.com

Greencore trekt zich terug uit Amerikaanse markt
Greencore, dat zich heeft gespecialiseerd in de productie van kant-en-klare levensmiddelen, gaat zich terugtrekken uit de VS. De Amerikaanse tak wordt voor £817 miljoen (€930 miljoen) overgedragen aan een onderdeel van Hearthside Food Solutions. De netto waarde van deze overdracht, £802 miljoen (€913,6 miljoen) zorgt ervoor dat Greencore een speciaal dividend van in totaal £508 miljoen (€578,7 miljoen) uit kan keren aan zijn aandeelhouders. £293 miljoen (€333,8 miljoen) wordt gebruikt om schulden te verlichten, zodat het bedrijf uiteindelijk een verbeterde balansrekening op kan maken.
Bron: esmmagazine.com

VS: Albertsons heeft sterk derde kwartaal door e-commerce
Albertsons had een sterk derde kwartaal. Voor de derde periode op rij was de vergelijkende winkelomzet toegenomen. Ook is de omzet via het online segment en het eigen huismerk groter geworden. In het derde kwartaal, dat tot 8 september liep, steeg de omzet met 1,4% tot $14 miljard (€12,1 miljard). De omzet van brandstof steeg met $140,3 miljoen (€121,3 miljoen), terwijl de vergelijkende winkelomzet steeg met 1%. Tegelijkertijd is de omzet iets onder druk komen te staan door het sluiten van 30 vestigingen in de eerste twee kwartalen van dit fiscaal jaar. De e-commerce omzet verdubbelde in het tweede kwartaal. De groei kwam specifiek neer op 113%. Ook nam de marktpenetratie van de huismerken van Albertsons toe, met 44 basispunten tot 25%. Verder heeft Albertsons in deze periode een aantal vestigingen gerenoveerd tot het IT-format van Safeway.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: