Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ana Beltrán (Hispalco): "Afzet gericht op Duitsland, Frankrijk, Italië en de Benelux"

Kiwi's nieuwe teelt in Valencia

Veel mensen weten niet af van het bestaan van kiwiteelt in de provincie Valencia, die meer bekend staat om producten als citrus en kaki. Er wordt nog niet zo lang kiwi verbouwd in Valencia en de teelt is niet omvangrijk, maar het is zeker dat deze grote voordelen biedt op organoleptisch en commercieel gebied. Dit is het tweede seizoen waarin het Valenciaanse afzetbedrijf Hispalco, gevestigd in Puçol, inzet op de kiwi uit Valencia. De kiwi vertegenwoordigt voor sommige telers een alternatief voor citrus en de verwachting is dat de populariteit ervan zal toenemen in de komende jaren.

Ana en José Beltrán, van de directie van het familiebedrijf.

"Vorig jaar begonnen we voor het eerst met de afzet van Valenciaanse kiwi's en we zijn blij met de acceptatie in Europa. Vanwege de bodem- en klimaateigenschappen van Valencia, met een hoge vochtigheid en een vruchtbare grond, vallen de kiwi's op het eerste gezicht op door hun spectaculaire maat. De binnenkant van het fruit valt op door zijn zoete kern, die voor honderd procent eetbaar is. De smaak lijkt erg op die van kiwi's die in Nieuw-Zeeland en in het noorden van Spanje geteeld worden", vertellen José Beltrán en Ana Beltrán, algemeen directeur en manager van Hispalco. "De oogst van deze kiwi's begint bovendien ongeveer anderhalve maand eerder dan die van Italië, wat interessante commerciële mogelijkheden biedt. Dit alles maakt dat we verwachten dat het gaat om een gewas in opkomst in Valencia", voegen ze toe.

Momenteel werkt het bedrijf met de Hayward kiwi, de kiwi die het meest voorkomt op de markt. Ze werken echter ook aan het rond krijgen van overeenkomsten voor de afzet van andere variëteiten zoals de gele kiwi of de kiwi met rood vruchtvlees. Hispalco biedt van oktober tot mei kiwi aan, beginnend met fruit afkomstig uit Valencia, om te vervolgen met kiwi uit Portugal, Italië en Frankrijk.

In het kader van de huidige groeiende aandacht voor gezondheid, welzijn en zorg voor het milieu, is het gegeven dat het fruit weinig of zelfs geen behandeling voor en na de oogst nodig heeft, een van de eigenschappen die de kiwi interessant maken, aldus Ana Beltrán.

"Het is mogelijk om biologische meststoffen te gebruiken tijdens de groei, maar wat de kiwi vooral nodig heeft is vruchtbare grond en veel water. De kiwi is een fruitsoort die van zichzelf resistent is tegen veel plagen. Dit vanwege de harige schil, die ervoor zorgt dat het fruit niet erg aantrekkelijk is voor parasieten", legt Ana Beltrán uit. Ze voegt toe dat de manier waarop het fruit groeit er bovendien voor zorgt dat de kiwi bijna niet te maken heeft met schimmelproblemen.

In tegenstelling tot andere Valenciaanse gewassen worden de kiwi's allemaal in een keer geoogst op de teeltbedrijven, om vervolgens bewaard, verpakt en afgezet te worden in de loop van het seizoen. De kiwi kan zonder problemen 8 maanden bewaard worden.

"De bewaaromstandigheden zijn belangrijk. In traditionele koelcellen kan de geoogste kiwi met een vochtigheidsgraad tot 90 % en een temperatuur tussen de -0,5 en 0,5 graden Celsius gedurende vijf maanden opgeslagen worden. Met gebruik van gecontroleerde atmosfeer kan de kiwi tot 8 maanden bewaard worden", vertelt José Beltrán.

Het Valenciaanse bedrijf zet zijn kiwi's voornamelijk af in Duitsland, Frankrijk, Italië en de Benelux.

"We zetten voornamelijk af door middel van groothandelsmarkten, aangezien we onze eigen merken verdedigen. We zoeken leveranciers die ons Premium kwaliteit kunnen bieden voor het hele assortiment groenten en fruit. Hoewel we rechtstreeks aan de merken verkopen, proberen we ook de eindconsument te bereiken door middel van onderscheidende etikettering en acties via sociale netwerken. Ons merk maakt het voor ons mogelijk om af te zetten tegen hogere prijzen dan gebruikelijk, wat zich ook vertaalt in hogere prijzen voor de teler", geeft Ana Beltrán aan.

"Daarom zijn we veeleisend ten opzichte van onze leveranciers. Ze weten dat ze de kiwi's niet moeten opslaan in een koelcel samen met andere producten, zoals appel, peer, tropisch fruit, banaan, meloen, sinaasappel, steenfruit etc. Die geven namelijk veel ethyleen af en versnellen de rijping van het fruit, waardoor er problemen ontstaan als het fruit op zijn bestemming is, wat resulteert in klachten. We verzekeren ons er ook van dat de eindklant voldoet aan de juiste opslagmethodes voor het product. Daarom vragen we hen of ze van plan zijn om het fruit snel na aankomst als eetrijp te verkopen of dat ze het gedurende een week of langer willen opslaan en op de markt brengen. We werken al meer dan 20 jaar met klanten en ze zijn ervan op de hoogte dat wij geen 'de klant heeft altijd gelijk'- beleid voeren, maar dat we vragen om op ons vertrouwen voor het verkrijgen van de beste resultaten", vervolgt Ana Beltrán.

Hispalco verpakt zijn Spaanse, Portugese en Franse kiwi's met grote maten in houten en kartonnen dozen met afmetingen van 40x30 cm, in plaats van de gebruikelijke dozen van 50x30 cm. Voor de kleine maten leveren ze in bulk, of verpakt in manden of schalen.

Boven: sales afdeling. Onder: aparte sales afdeling voor de biologische producten van Hispalco.

Voor meer informatie:
Ana Beltrán 
HISPALCO, S.A.
C/ Barranco Pascual, 45. Pol. Ind. Campo Aníbal.
46530 Puzol, Valencia. España.
M: +34606686319
T: +34 963404422
abeltran@hispalco.com
www.hispalco.com

Publicatiedatum: