Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: Eroski introduceert voedingslabels

Rusland: X5 opent experimentele winkel voor innovatie
De Russische X5 Retail Group heeft een nieuwe experimentele winkel geopend om nieuwe technologieën in de praktijk te testen. De testwinkel bevindt zich in het centrum van Moskou en deelt een gebouw met een vestiging van Pyaterochka. "We hebben de testwinkel opgezet om op snelle en effectieve wijze onderzoek te kunnen doen naar nieuwe technische oplossingen. De winkel is uitgerust met alles wat nodig is voor ingenieurs om innovaties ter plekke te testen. De winkel dient als een platform om te zien in hoeverre de nieuwe technologieën compatibel zijn met het IT-landschap van X5 en hoe de winkelervaring hierdoor verandert. Met name dat laatste is belangrijk, omdat we het gebruiksgemak voor de klant voorop stellen. Als een bepaalde technologie in de testwinkel goed werkt, wordt deze snel toegepast in een pilotfase. Dit is de volgende stap bij het evalueren van nieuwe oplossingen," legt Fabricio Granja van X5 uit.
Bron: x5.ru

Spanje: Eroski introduceert voedingslabels
Eroski heeft nieuwe voedingslabels geïntroduceerd in de eigen winkels. De nieuwe Nutri-Score-labels maken gebruik van een soort stoplichtsysteem, waardoor het voor consumenten makkelijker moet worden om gezonde voeding te kiezen. Het systeem onderscheidt voedingsmiddelen in vijf verschillende niveaus. Deze niveaus lopen op basis van het aantal calorieën, ingrediënten en voedingswaardes van een groene A tot een rode E. Producten in categorie A hebben een gezonder profiel dan die in categorie E. Alle huismerkproducten van Eroski maken voor het einde van dit jaar gebruik van het Nutri-Score-systeem. Het systeem wordt erkend door de EU en wordt goedgekeurd door de World Health Organisation (WHO).
Bron: retailanalysis.igd.com

België: Colruyt Group opent eerste waterstofpompstation
Colruyt Group heeft zijn eerste openbare pompstation voor waterstof geopend. Vanaf nu kunnen consumenten zowel conventionele als groene brandstoffen kopen bij het DATS 24-pompstation in Halle bij Dassenveld. Hier is nu ook waterstof beschikbaar dat als een volledig groene energiebron geldt. De waterstof wordt gecreëerd door middel van duurzame elektriciteit van de energieleverancier Eoly. Het gebruik van een waterstofpomp bij een conventioneel pompstation is uniek in Europa. De Colruyt-groep is van mening dat waterstof een belangrijke rol kan spelen bij het duurzamer maken van brandstof voor auto's. Daarom heeft het bedrijf al jarenlang geïnvesteerd in waterstoftechnologie. Het openen van een waterstofpomp is een belangrijke nieuwe stap in dit proces, die ervoor zorgt dat waterstof weer een stap dichter bij de consument komt. De Colruyt-groep heeft een oproep bij andere bedrijven gedaan om ook te kiezen voor duurzame energie.
Bron: colruytgroup.com

Duitsland: Rewe installeert oplaadpunten voor elektrische auto's
De Duitse supermarktketen Rewe gaat met het Nederlandse bedrijf Fastned samenwerken om oplaadpunten voor electrische auto's bij Rewe-winkels te installeren. De eerste oplaadpunten worden bij wijze van testfase geïnstalleerd vier grote vestigingen van de keten. Bij succes wordt het aantal oplaadpunten uitgebreid naar meerdere locaties. Het partnerschap tussen Rewe en Fastned is voor een deel bedoeld om meer inzichten te verkrijgen over de consumenten van Rewe. Zo wil Rewe uitzoeken of zijn klanten daadwerkelijk van de oplaadpunten gebruik zouden maken. Voor Fastned is de samenwerking met Rewe vooral een geweldige toevoeging aan het eigen portfolio aan partners. 
Bron: electrive.com

Hongarije: Penny Market krijgt certificaat voor duurzaamheid
De Hongaarse tak van de Duitse supermarktketen Penny market heeft het ISO 50001-certificaat gekregen. Het certificaat is een erkenning voor de inspanningen die de keten levert op het gebied van duurzaamheid en energiebesparing. ISO 50001 is een garantie dat dat de winkels, distributiecentra en kantoren van Penny Market in Hongarije beantwoorden aan een internationale standaard op het gebied van duurzaamheid. Volgens een persbericht heeft Penny Market fors in duurzaamheid en energiebesparing geïnvesteerd. Het netwerk waarin het ISO 50001-certificaat van toepassing is beslaat 216 winkels en drie logistieke centra. Penny Market is een van de grootste supermarktketens van Hongarije dat dit certificaat heeft weten te behalen.
Bron: bbj.hu

Roemenië: Mega Image test Vodafone-technologie in supermarkten
De supermarktketen Mega Image heeft zijn eerste "slimme" supermarkt geopend in Roemenië. De supermarkt maakt gebruik van een systeem gebaseerd op het zogeheten "internet der dingen", dat is ontwikkeld door het telecombedrijf Vodafone Romania. De supermarkt bevindt zich in aan de Barbu Văcărescu Boulevard, vlakbij een van de grootste kantorencentra van Boekarest. De winkel heeft negen volledig functionele oplossingen gebaseerd op de technologie van Vodafone. Hierdoor kan Mega Image beter de behoeftes van de klant herkennen en meer leren over het consumentengedrag. Hierdoor kan de efficiëntie van de bedrijfsvoering worden verbeterd en een verbeterde winkelervaring worden aangeboden.
Bron: romania-insider.com

Japan: FamilyMart wil Uny-keten aan Don Quijote overdragen
FamilyMart Uny Holdings Co overweegt om zijn Uny-winkelketen over te dragen aan de Discount-retailer Don Quijote Holdings Co, aldus het financieel magazine Nikkei Business. De Japanse buurtwinkelketen wil rond medio oktober een uiteindelijk besluit over de overdracht bekend maken. Ook wordt naar verluid overwogen om te investeren in een aandeel in Don Quijote van 20%.
Bron: reuters.com

Zweden: ICA meldt resultaten september
De omzet van het winkelnetwerk van het Zweedse ICA is in september 2018 toegenomen met jaar op jaar 1,6%. De like-for-like-omzet nam met 1,0% toe. De totale omzet kwam in september met uitsluiting van BTW neer op SEK 9,3 miljard (€894,8 miljoen). De omzet in de periode van januari tot september van dit jaar kwam neer op SEK 88,1 miljard (€8,5 miljard), wat een toename was van jaar op jaar 3,6%. ICA Gruppen schat de invloed van kalendereffecten in september op -1,6%.
Bron: icagruppen.se

Costco breidt verder uit in Spanje
Volgens infoRETAIL is Costco Wholesale van plan om in 2019 een derde winkel te openen in Spanje. De vastgoedmanager van de Europese tak van het Amerikaanse bedrijf, James Cheesemore, gaf aan dat Spanje een goed ontwikkelde retailsector heeft. "Deze markt biedt goede mogelijkheden voor uitbreiding en het uitvergroten van onze schaal." Als Costco eenmaal goedkeuring heeft gekregen voor het opzetten van nieuwe locaties, wil het bedrijf zijn derde vestiging openen in Madrid. Op dit moment heeft Costco twee filialen in Sevilla en Madrid, die in respectievelijk 2013 en 2016 zijn geopend. Naar verluid kijkt de groothandelaar ook naar andere Spaanse steden, waar tussen 2020 en 2021 mogelijk verdere uitbreidingen worden gepland. In de komende 15 jaar werkt het bedrijf voor de aanbouw van de nieuwe locaties samen met het architectenbureau Broadway Malyan.
Bron: retailanalysis.igd.com

Eerste supermarktketen met Wi-Fi in Mexico
Soriana is de eerste supermarktketen van Mexico dat in alle 824 winkels in het eigen netwerk Wi-Fi aanbiedt. De keten heeft een klantenverkeer van per jaar meer dan 714 bezoekers. De Wi-Fi-verbinding geeft zowel promotieacties als directe kortingsacties aan op de smartphones van de consument en verzamelt tegelijkertijd informatie over de aankopen die worden gedaan. De draadloze internetverbinding wordt geleverd door het IT-bedrijf WaveMAX, dat is gespecialiseerd in gedeelde Wi-Fi-netwerken. WaveMax heeft een patent op de eigen SharedFi-technologie, dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie en geautomatiseerde leerprocessen met betrekking tot de informatie die via de consumenten wordt verzameld. Hierdoor kan Soriana zowel de winkelervaring verbeteren als relevante informatie over het consumentengedrag opdoen.
Bron: theyucatantimes.com

VS: Greenstar heeft grote plannen voor uitbreidingen
De in New York gevestigde coöperatie GreenStar Natural Foods Market heeft grote plannen voor uitbreidingen. Het bedrijf biedt zijn leden nu de gelegenheid om te investeren in de toekomst. De uitbreiding moet zorgen voor 40 nieuwe banen en een cultureel diverser assortiment, met onder andere meer biologische, lokale en Fairtrade-producten. Greenstar is van plan om de eigen winkel te verhuizen naar een locatie die drie keer zo groot is. Dit moet zorgen voor een verbeterde winkelervaring door middel van bredere gangpaden, een grotere versafdeling en een groter parkeerterrein. Ook heeft GreenStar het Owner Investment-programma ingezet. Door middel van dit programma kunnen leden aandelen kopen, zodat de $2,5 miljoen (€2,2 miljoen) wordt verkregen die nodig is om de ambitieuze plannen te verwezenlijken. Hoewel de aandelen niet zorgen voor inspraak in de bedrijfsvoering, geven ze wel rendement.
Bron: thenews.coop

Deutsche Bank verhoogt rating Walmart
De Deutsche Bank heeft zijn rating voor Walmart verhoogd. Volgens het instituut zal Walmart online goed kunnen concurreren met Amazon. De bank adviseert dan ook om Walmart-aandelen te kopen en verwacht dat de resultaten van het derde kwartaal beter gaan zijn dan prognoses eerder hadden gemeld. "We denken dat het bedrijf zich nu in een positie bevindt, waarin het marktaandeel kan worden vergroot. Ook kan Walmart zijn bruto winst verbeteren," aldus analist Paul Trussell. "Gezien het tempo waarin de supermarktsector verandert en ons uitgangspunt dat de grootste bedrijven de vruchten zullen plukken van online uitbreidingen, denken wij dat Walmart zich het best heeft gepositioneerd in de markt."
Bron: cnbc.com

VS: Meijer onderscheiden voor duurzaamheid
Meijer Inc. is door de Amerikaanse Environmental Protection Agency erkend voor het duurzame beleid als leverancier tijdens de 2018 SmartWay Excellence Awards. De SmartWay Excellence Award erkent retailers en leveranciers die aan kunnen tonen hoe hun logistieke strategie een duidelijk verschil maakt in het verminderen van de uitstoot van CO2 en het verbruik van brandstof. Meijer heeft de onderscheiding eerder al eens ontvangen in 2017 en 2007.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Meer omzet voor Village in vierde kwartaal
Village Supermarket Inc. heeft zijn resultaten voor het vierde kwartaal bekend gemaakt. Village Supermarket is een lokale keten in Springfield, New Jersey, die is aangesloten bij ShopRite. De omzet en het winstmarge van Village was in het afgelopen kwartaal toegenomen. Door hogere kosten en de uitbreiding van concurrenten zijn echter de totale winst en de vergelijkende winkelomzet afgenomen. De keten opende in juni een nieuwe vestiging in de Bronx. Hierdoor kreeg het bedrijf in het afgelopen kwartaal een totale omzetgroei van 0,7% tot $413,6 miljoen (€356,7 miljoen). De vergelijkende winkelomzet daalde met 0,3%. De netto winst daalde met 6% tot $6 miljoen (€5,2 miljoen).
Bron: winsightgrocerybusiness.com

Publicatiedatum: