Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Albert Heijn start samenwerking met De Verspillingsfabriek

Na de verse buitenbeentjes brengt Albert Heijn in samenwerking met  Verspillingsfabriek twee (houdbare) buitenbeentjes soepen (romige tomaten crème soep/ Italiaanse tomatensoep) op de markt. De soepen zijn gemaakt van restproducten van Albert Heijns vaste leverancier Bakker Barendrecht en de Verspillingsfabriek.

De soepen zijn vooralsnog alleen bij de ruim dertig AH XL-winkels te koop, maar het is de bedoeling om over een paar weken op te schalen naar de overige vestigingen. De Buitenbeentjes zijn dus een uitbreiding op het assortiment van de groentenafdeling van Albert Heijn. In de soep zijn reststromen tomaten en (rode) paprika verwerkt. In elke batch soep gaat het in ieder geval om een deel geredde producten uit de Albert Heijn-keten. "Deze komen van de vaste telers uit zowel Nederland als het buitenland, die hun producten al jaren leveren aan Albert Heijn. Omdat we bij De Verspillingsfabriek behoefte hebben aan een constante stroom, vullen we de rest van het benodigde volume aan met reststromen uit onze eigen kanalen", aldus De Verspillingsfabriek.

Groenten redden in de keten
De keten van Albert Heijn is vraaggestuurd met de klant als vertrekpunt. Daarbij wordt uitgegaan van een verwacht volume qua afzet. Door het maken van afspraken met vaste leveranciers over de hoeveelheden die nodig zijn en de gewenste specificaties, worden overschotten voor een groot deel voorkomen. Toch kan het voorkomen dat een actie minder goed loopt of er ineens toch minder producten worden verkocht dan verwacht. Ook kunnen weersinvloeden voor schommelingen in de aanvoer zorgen. Dat betekent dat er reststromen kunnen zijn, aangezien groenten en fruit natuurlijk niet eeuwig houdbaar zijn. Albert Heijn probeert dit op tijd in te schatten en deze producten dan alsnog te verwaarden door ze nu bijvoorbeeld naar De Verspillingsfabriek te brengen om er soep van te maken, of in andere gevallen leveren ze bijvoorbeeld ook aan de Voedselbank en Instock.

Oprichter van De Verspillingsfabriek Bob Hutten: “Wij zijn enorm trots op deze samenwerking met Albert Heijn. Geweldig dat ook zij de handschoen hebben opgepakt om samen met ons de strijd tegen verspilling vorm te geven en aan te gaan. Ik hoop dan ook dat we de komende jaren samen met de consument vele kilo’s reststromen en groenten in Nederland gaan redden. Dit project is een voorbeeld hoe we met de gehele foodketen onze verantwoording pakken en deze dus anders in kunnen richten. Daarnaast zijn de soepen natuurlijk ook nog eens van een geweldige kwaliteit, écht lekker!”

Publicatiedatum: