Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duitse marktrapport week 39/2018:

„Het aardbeienseizoen is definitief afgelopen"

Aardbeien
Het aardbeienseizoen is nu definitief afgelopen. De beschikbaarheid is dan ook merkbaar afgenomen. Naast het Duitse aanbod, dat te overzien is, waren er geringe Belgische en Noord-Italiaanse ladingen op de markt te vinden. Op sommige plaatsen nam de toevoer uit Nederland toe, de prijzen lagen rond de 2,70 euro per schaaltje van 500 gram. De vraag is aanzienlijk afgenomen. Het wordt moeilijker om het aanbod helemaal kwijt te raken. Prijsverlagingen moesten voor een betere verkoop zorgen. Dat mislukte echter meestal. Daarom ontstonden er steeds weer overschotten, die tot steeds weer nieuwe prijsverlagingen dwongen. Op enkele dagen verbeterde de interesse. De handelaren hielden toen echter afstand van prijsverhogingen, om de verkoop niet extra af te remmen. In München bracht het Oktoberfest een beetje beweging in het anders zo rustige marktgebeuren. Bedrijven die zich gespecialiseerd hebben op fruit van een laagje chocolade voorzien, kozen vooral voor de groot en gelijkmatig uitvallende Belgische importen, wat de afzet daarvan bespoedigde.

Appelen
Duitse Elstar, Tenroy, Boskoop en Jonagold appelen domineerden zeer duidelijk de markt. Over het algemeen was de afzet echter niet tevredenstellend. Dit leidde in combinatie met een te omvangrijk assortiment tot dalende prijzen.

Peren
Italiaanse peren domineerden de markt. In z'n totaliteit was het aanbod voldoende om aan de vraag te voldoen. De interesse was niet al te groot, maar was in enkele gevallen wel iets groter dan in de voorgaande week.

Druiven
Er werden vooral de populaire lichte, pitloze variëteiten besteld. Als de kwaliteit overtuigde, bestelden de handelaren dezelfde hoeveelheden als ze tot nu toe hadden gedaan.

Perziken en nectarines
Parallel aan de beschikbaarheid beperkte ook de vraag zich. Het Spaanse aanbod domineerde daarbij voor het Italiaanse aanbod. De verkoop verliep heel langzaam.

Pruimen
Duitsland domineerde de markt met Presenta en Hauszwetschge en completeerde het aanbod met Top en Hanita. Er traden steeds vaker houdbaarheidsproblemen op, in het bijzonder de partijen uit eigen land waren af en toe te ver gerijpt, wat een negatieve uitwerking op de interesse had.

Citroenen
De Turkse toevoer werd belangrijker; de Zuid-Afrikaanse en Argentijnse partijen verloren daarentegen aan betekenis. Spaanse Verna citroenen vulden het assortiment in gelijke mate aan als ladingen uit Israël en Griekenland.

Bananen
Over het algemeen kwamen de verzorgingsgraad en de vraag ongeveer met elkaar overeen. Zoals gewoonlijk bleven de prijzen op een stabiel niveau.

Bloemkool
Duitse partijen domineerden de markt. Bij een tevredenstellende verkoop en op sommige plaatsen een versterkte vraag, bleven de prijzen meestal op hetzelfde niveau. Af en toe trokken de prijzen ook aan.

Sla
De eerste Spaanse ijsbergsla kwam in Frankfurt aan; deze kostte 6,50 euro per kratje van 9 stuks. De sector werd beheerst door het Duitse aanbod. De beschikbaarheid breidde zich uit en overtrof de vraag. De prijzen brokkelden daarop op sommige markten af.

Komkommers
Duitsland domineerde de handel, Nederland en België vulden in gelijke mate het aanbod aan. Gezien de gegroeide, voordeligere Spaanse concurrentie werden op sommige plaatsen de Midden-Europese komkommers goedkoper.

Tomaten
Er stond een breed assortiment klaar: het Nederlandse en Belgische aanbod domineerde daarbij. Het herfstachtige weer zorgde aan de ene kant voor stijgende prijzen en aan de andere kant voor een stokkende verkoop.

Paprika's
Als gevolg van de toegenomen Spaanse concurrentie werden de Nederlandse ladingen goedkoper, deels ook aanzienlijk. De prijzen werden ofwel eenmalig aan het begin van de week verlaagd, ofwel succesvol van dag tot dag.

Publicatiedatum: