Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Colruyt’s Bio-Planet geeft gratis dieetadvies

Casino verkoopt voor €565 mln aan vastgoed

JD Central van start in Thailand
JD.com en Central Group zijn met een nieuwe website onder de naam JD Central officieel van start gegaan in Thailand. JD Central heeft een bedrijfsmodel dat draait om zowel directe omzet als omzet via marktplaatsen. Sinds dat JD Central in juni in een testfase van start ging, zijn er inmiddels al vijftien keer zoveel online bestellingen geplaatst als werd verwacht. In deze testfase hebben ongeveer 80% van alle bezoekende consumenten gebruik gemaakt van mobiele smartphones om producten zoals kleding of FMCG-producten te kopen. Met name Chinese merken als Xiaomi, Huawei, OnePlus en Lenovo waren populair.
Bron: retailanalysis.igd.com

Spanje: Aandeelhouder DIA vergroot aandeel tot 29%
LetterOne, dat in handen is van de Russische zakenmagnaat Mikhail Fridman, heeft het aandeel in de Spaanse keten DIA vergroot van 25% naar 29%. LetterOne is de grootste aandeelhouder in DIA. Het vergroten van het aandeel zal mogelijk leiden tot speculaties van analisten met betrekking tot een volledige overname. LetterOne heeft op dit moment een direct aandeel in DIA van 15% en een indirect aandeel van 14%. Naar verwachting zal het bedrijf binnenkort zijn plannen toelichten. Volgens de Spaanse wetgeving mag een aandeelhouder een bedrijf volledig overnemen als er tenminste een aandeel van 30% in handen is.
Bron: reuters.com

Noorwegen: Retailomzet stijgt verder in augustus
De Noorse retailomzet is in augustus voor de tweede maand op rij verder gestegen. Dit blijkt uit informatie van het Noorse bureau voor de statistieken, Statistisk Sentralburå. De retailomzet steeg in augustus met uitsluiting van motorvoertuigen maand op maand met 0,6%. In juli steeg deze met 0,5%. De retailomzet van winkels gespecialiseerd in IT en telecommunicatie steeg met 2,2%, terwijl die van voedingsmiddelen, dranken en tabak met 1,1% afnam.
Bron: markets.businessinsider.com

E-Mart Vietnam bouwt eerste winkel in Hanoi
De Zuid-Koreaanse retailer E-Mart gaat zijn eerste hypermarkt in Hanoi bouwen. De hypermarkt komt in de stadswijk StarLake te staan. E-Mart en THT Development hebben een overeenkomst getekend, waarmee twee stukken terrein binnen het StarLake-vastgoedproject in handen worden gekregen. Eind 2015 opende E-Mart zijn eerste vestiging in Vietnam op een stuk terrein van 3 hectare in het Go Vap-district in Ho Chi Minh-stad. Hiervoor werd toentertijd US$60 miljoen (€51,9 miljoen) geïnvesteerd.
Bron: insideretail.asia

VAE: Hema opent pilot-winkel in Abu Dhabi
De winkelketen Hema heeft zijn eerste vestiging buiten Europa geopend. De vestiging staat in Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten. In eerste instantie wil Hema met de winkel onderzoeken welke producten het meest succes hebben in deze nieuwe markt. Het assortiment is daarom nog relatief beperkt, maar wordt geleidelijk aan verder uitgebreid. Later zal Hema grotere winkels in het Midden-Oosten openen, waarbij het gehele internationale assortiment in de winkels beschikbaar moet zijn. Een van de geplande winkels wordt opgezet in Dubai. Hema wordt bij zijn uitbreidingen in de regio ondersteund door de Apparel Group. Dit bedrijf ziet grote mogelijkheden voor de Nederlandse retailer in het Midden-Oosten. Veel retailketens richten zich voornamelijk op het hogere marktsegment met een luxueus aanbod. Veel huishoudens hebben echter behoefte aan beter betaalbare producten.
Bron: retaildetail.eu

Frankrijk: Carrefour doet proef met Darty-franchise
Carrefour is in Frankrijk van plan om binnen de eigen hypermarkten te experimenteren met franchise-vestigingen van de elektronica-keten Darty. Bij succes wordt mogelijk gekeken naar franchise-constructies voor andere non-food-categorieën. Carrefour begon in 2017 een partnerschap met Fnac Darty. Carrefour gaat nu per november van dit jaar twee franchisevestigingen van Darty testen in hypermarkten in La-Ville-du-Bois en Limoges Boisseuil. In de twee locaties wordt een winkelruimte van tussen de 700 en 1.000 vierkante meter voor de franchise-vestigingen aangewezen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Frankrijk: Casino verkoopt voor €565 mln aan vastgoed
De Franse supermarktgroep Casino gaat vastgoed van zijn Monoprix-keten voor €565 miljoen van de hand doen. Het geld wordt gebruikt om schulden te verlichten, die eerder bij investeerders tot zorgen hebben geleid. Ook hebben de schulden geleid tot een lagere kredietwaardering. De overeenkomst voor de Monoprix-locaties betreft zowel de verkoop van vastgoed als een teruglease-constructie. In juli verkocht Casino een belang van 15% in zijn vastgoedbedrijf Mercialys. Casino heeft zichzelf als doel gesteld om voor begin 2019 voor €1,5 miljard aan vaste activa van de hand te doen. Het bedrijf heeft dit doel nu voor de helft behaald. Vanwege de zorgen om de schulden van zowel Casino als het moederbedrijf Rallye is de aandelenkoers van Casino in 2018 met ongeveer 30% gedaald.
Bron: reuters.com

België: Colruyt’s Bio-Planet geeft gratis dieetadvies
De biologische supermarktketen Bio-Planet van de Belgische retailer Colruyt Group heeft Food Compass-programma geïntroduceerd. Food Compass is een service die consumenten gratis dieetadvies geeft, die bovendien op de persoon is toegespitst. De service gaat per 16 oktober van start. Dankzij Food Compass moeten klanten meer kennis verkrijgen over hun voedingspatroon, zodat ze bewustere keuzes kunnen maken tijdens het doen van boodschappen. Bio-Planet is de eerste supermarktketen in België die deze service aanbiedt. Het programma begint met een pilotfase, waarin zo'n 1.500 consumenten in Vlaanderen toegang tot de service krijgen. na zes maanden wordt het Food Compass-programma geëvalueerd.
Bron: esmmagazine.com

VS: Weis Markets krijgt platina GreenChill-certificaat
Een vestiging van Weis Markets in Randolph, New Jersey heeft een platina GreenChill-certificaat gekregen van de Environmental Protection Agency (EPA). Het filiaal, dat in juli van start is gegaan, heeft het certificaat verkregen in verband met het verminderde gebruik van energie voor koelsystemen in de eigen winkel. De vestiging in Randolph is de eerste van Weis Markets die gebruik maakt van een innovatief koelsysteem op basis van CO2-technologie. Hierdoor wordt per jaar voor 673 ton aan CO2-uitstoot vermeden. Dat is een stuk minder dan bij conventionele koelsystemen, waarmee in verhouding het systeem van de winkel in Randolph een veel kleinere impact heeft met betrekking tot het broeikaseffect. 
Bron: progressivegrocer.com

VS: Price Rite wil winkelervaring verbeteren
Price Rite Marketplace heeft een pilotprogramma ingezet, waarmee de eigen winkelervaring moet worden verbeterd. Het programma draait om speciale kortingen, een verbeterd aanbod van versproducten en een verbeterd interieur voor een algemeen superieure winkelervaring. Het programma is ingezet bij drie vestigingen in Pennsylvania, in de steden Bethlehem, Allentown en Secane. Per 5 oktober zal het programma van start gaan. Vanaf die dag zullen consumenten lagere kortingen aantreffen bij honderden producten in het assortiment, waaronder bij nieuwe huismerkproducten en biologische producten. De lancering van het programma wordt opgeluisterd met live muziek, gratis proefmonsters en cadeaukaarten.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Walmart lanceert online platform voor leveranciers
Walmart investeert in een nieuw online platform, waarmee leveranciers makkelijker informatie en andere content over hun producten op de sites van Walmart kunnen plaatsen. Het platform wordt ontwikkeld in samenwerking met het in San Francisco gevestigde marktonderzoeksbedrijf Content Analytics. Dit bedrijf had eerder al met Walmart samengewerkt voor het leveren van content van grote merken als Pepsi, Mattel en Procter & Gamble.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: