Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Havenbedrijf verwelkomt nieuwe marktinitiatieven voor containerbundeling en havenverblijftijd in Rotterdam

Het Havenbedrijf Rotterdam verwelkomt de initiatieven van onder meer BCTN, Kramer en Waalhaven Group voor een efficiënter vervoer van containers tussen de deepsea terminals in de Rotterdamse haven en het achterland.

De aanwezige deelnemers aan het sectoroverleg Containerbinnenvaartketen op 26 september 2018 (vlnr. Gerd Deimel (BDI/DSVK), Heiko Brückner (BDB), Joachim Schürings (BDI/DSVK), Theo van Ravesteyn (VRC), Peter den Breejen (VRC), Rob Bagchus (VRTO), Juliën de Jong (FENEX/TLN), Bas Janssen (Deltalinqs), Brigit Gijsbers (Ministerie I&W), Paul Goris (CBRB/EBU), Maira van Helvoirt (LINc), Iwan van der Wolf (Portbase), Ronald Paul (Havenbedrijf Rotterdam), Joost Sitskoorn (evofenedex), Robert Kasteel (CBRB), Co Abercrombie (Koninklijke BLN-Schuttevaer). 

BCTN bundelt vracht van zijn acht terminals in Nederland en België in Alblasserdam om van daaruit punt-punt diensten te varen naar de deepsea terminals op de Maasvlakte. Kramer en Waalhaven Group bundelen de lading op de eigen terminals in Rotterdam en bieden klanten dagelijkse punt-punt diensten aan tussen de Waal- en Eemhaven en de deepsea terminals op de Maasvlakte. Ook de deepsea terminals bieden nieuwe diensten aan in de haven zoals de Cool Port barge service van APM Terminals en de Intercity Barge van EGS en Danser.

De marktinitiatieven borduren voort op eerdere bundelinitiatieven die het Havenbedrijf ondersteunt op de West-Brabant Corridor (Tilburg-Oosterhout-Moerdijk-Rotterdam) en de Duisburg Corridor (Duisburg-Gorinchem-Rotterdam). Deze initiatieven in de haven hebben geleid tot callsizes die twee tot vier keer groter zijn dan voorheen, circa 40% kortere havenverblijftijd, nauwkeurigere aanlooptijden van binnenvaartschepen op deepsea terminals en 20% minder vrachtwagens op de weg.

Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf: ‘Containerbundeling werkt. Ik geef een groot compliment aan onze partners in de markt die hun nek uitsteken om de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven verder te verbeteren. Zij ervaren dat onderlinge afspraken maken lóónt voor hun klanten. De goede resultaten tot nu toe geven ons energie om door te gaan. Alle partijen aan tafel hebben zich gecommitteerd om komend jaar oplossingen te testen en te implementeren. Deze continue verbetering van de havenefficiency is een tastbaar resultaat van de afspraken die in het voorbije jaar zijn gemaakt tussen partijen in het zogeheten sectoroverleg Containerbinnenvaartketen’.

Voorbeelden van oplossingen waaraan de komende tijd wordt gewerkt, zijn het verrijken van informatie over containerstatus voor alle deelnemende ketenpartijen, en een haalbaarheidsonderzoek naar container ontkoppelpunten (overflow hubs) in de haven. Ook hebben inmiddels 17 partijen zich aangesloten op het informatieplatform van Nextlogic (externe link) dat in de zomer van 2019 wordt gelanceerd.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: