Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spar reduceert CO2-uitstoot met 60%

Spanje: DIA verliest marktaandeel aan concurrentie
De Spaanse discountketen DIA zag zijn marktaandeel dit jaar teruglopen. Het bedrijf heeft vooral te lijden van concurrentie met andere discounters als Mercadona en Lidl. Sinds de piek van 2005 heeft DIA meer dan twee derde van zijn marktwaarde verloren. Sindsdien heeft het bedrijf binnen de Spaanse supermarktsectors een van de laagste winstmarges per vierkante meter. Op 12 augustus was het marktaandeel van DIA geslonken tot 7,7%. Aan het begin van dit jaar stond dat aandeel nog op 8,4%, aldus Kantar Worldpanel. Mercadona had daarentegen een toename in marktaandeel van 1% en heeft nu een kwart van de Spaanse supermarktsector in handen.
Bron: reuters.com

Noorwegen: Spar brengt CO2-uitstoot met 60% terug
Een vestiging van Spar Snarøya in Oslo heeft zijn CO2-uitstoot met bijna 60% teruggebracht. De winkel ging per 24 augustus van dit jaar van start. De vestiging geldt als de eerste eco-vriendelijke winkel van Spar in Noorwegen. CEO Ole Christian Fjeldheim: "Deze winkel is een belangrijk duurzaamheidsproject van Spar. Het project draagt bij aan het streven van het moederbedrijf van Spar in Noorwegen, Norges Gruppen, om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen."
Bron: esmmagazine.com

VK: overlap in 463 locaties tussen Asda en Sainsbury's
De Britse mededingingsautoriteit heeft in verband met de geplande fusie tussen Asda en Sainsbury's 463 locaties geïdentificeerd, waar sprake is van overlap tussen de twee ketens. Bij deze locaties is er een mogelijk risico dat de lokale concurrentie significant afneemt. Hierdoor krijgen consumenten mogelijk te maken met hogere prijzen of een verminderde kwaliteit wat betreft de service. Sainsbury's wil Asda overnemen voor £7,3 miljard (€8,2 miljard).
Bron: uk.reuters.com

Rusland: Magnit stopt met hypermarkten
De tweede grootste supermarktketen van Rusland, Magnit stopt met het uitbreiden door middel van hypermarkten. In plaats daarvan gaat de keten zich richten op kleinere winkels, om zo in te spelen op de voorkeur van consumenten voor buurtwinkels. Het hypermarktsegment heeft moeite met de huidige economische recessie. Consumenten worden terughoudender met hun uitgaves en wijken uit naar kleinere winkels en discountketens. Volgens de CEO van Magnit, Olga Naumova, worden er geen winkels meer geopend die groter zijn dan 4.500 vierkante meter. Hypermarkten die nu nog in bedrijf zijn, worden gerenoveerd tot winkelcentra, waarbij delen van de locatie aan derden worden verhuurd.
Bron: reuters.com

VK: Tesco experimenteert met flesinname
Tesco gaat machines in Britse supermarkten introduceren, waarmee flessen met statiegeld kunnen worden ingenomen. De eerste supermarkten waar flesinname wordt mogelijk gemaakt bevinden zich in Borehamwood, Swansea, Edinburgh, Manchester and Birmingham. Per 27 september kunnen daar flessen worden ingeleverd, waarbij er £0,10 (€0,11) per fles wordt uitgekeerd. In eerste instantie kunnen klanten maximaal 10 flessen per dag inleveren, waarbij de flessen een maximale grootte kunnen hebben van 750 ml.
Bron: foodbev.com

Zuid-Afrika: Woolworths introduceert winkel-app
Wegens de opkomst van mobiele technologie en online retail gaat Woolworths een nieuwe app introduceren. De app is bedoeld om voor een naadloos verloop tussen online en offline boodschappen te zorgen. "Mobiele apps zijn een cruciaal onderdeel van onze digitale strategie," zegt Liz Hillock van Woolworths. "Meer dan 60% van alle online verkeer op Woolworths.co.za loopt via mobiele smartphones. In het afgelopen jaar alleen al hebben we een groei van 64% gezien qua mobiele transacties."
Bron: itweb.co.za

Duitsland: HelloFresh gebruikt duurzame verpakking
De maaltijdkitbezorger HelloFresh heeft zijn verpakking aangepast. De dozen worden gevoerd met polystyreen piepschuim, dat een duurzamer materiaal is dan het vorige verpakkingsmateriaal. De voering betreft de oplossing ClimaCell van TemperPack. Dit materiaal kan worden gerecycled en kan met de kartonnen dozen in dezelfde afvalbak worden weggegooid. HelloFresh wil het materiaal ook toepassen bij zijn Green Chef-verpakkingen.
Bron: progressivegrocer.com

Australië: Coles heeft meer omzet door promotiecampagne
Coles heeft in Australië voor het eerst sinds twee jaar qua omzet zijn concurrent Woolworths ingehaald. De in Melbourne gevestigde supermarkt had in het eerste kwartaal jaar op jaar een omzettoename van 5%, terwijl de omzetgroei bij Woolworths wordt geraamd op 1,5%. De omzetgroei bij Coles kwam voornamelijk tot stand dankzij de Little Shop-promotiecampagne. Deze campagne draait om het verzamelen van miniatuurversies van producten in het assortiment van Coles.
Bron: anz.businesschief.com

VS: Thrive Market sluit contract met nieuwe distributeur
De online supermarkt Thrive Market heeft een contract voor vijf jaar getekend met KeHe Distributors LLC. Het in Illinois gevestigde KeHe Distributors gaat tot 2023 met Thrive Market samenwerken op het gebied van natuurlijke en biologische producten. KeHe zorgt voor expertise in de leveringsketen, analyses en inzichten binnen de betreffende categorie en voor toegang tot een breed aanbod aan biologische producten. Thrive staat bekend om zijn assortiment, dat zorgvuldig is aangepast op zijn online leden. Zo is er in het aanbod ruimte voor niche-categorieën, zoals producten van bedrijven die geheel CO2-neutraal werken.
Bron: progressivegrocer.com

Amazon opent nieuw winkelformat in New York City
Amazon.com gaat een winkel openen in New York City. De winkel heeft een breed assortiment, dat bestaat uit van alles van koekenpannen tot kaartspellen. Alle producten in het assortiment worden gekenmerkt door de hoge scores die ze hebben op de sites van Amazon. Het winkelformat heeft zodoende als naam Amazon 4-Star, naar de sterrenwaardering die de producten online hebben gekregen.
Bron: reuters.com

VS: Weis Markets breidt thuisbezorging met Shipt uit
Weis Markets breidt thuisbezorging via het platform Shipt uit naar meer dan 12 nieuwe stadsgebieden in de VS. Eerder deze maand ging Weis met Shipt van start om thuisbezorging in bepaalde regio's aan te bieden. Per 11 october zullen de nieuwe regio's aan het netwerk van Weis/Shipt worden toegevoegd. Dit zijn onder andere regio's in Maryland, New Jersey en Pennsylvania.
Bron: supermarketnews.com

VS: Walmart vraagt patent aan voor stressmonitor
Walmart heeft een patent aangevraagd voor technologie die de hartslag, temperatuur en stressniveaus aangeeft bij consumenten die de winkel bezoeken. De apparatuur kan door Walmart worden gebruikt om meer inzicht te krijgen in het consumentengedrag. De technologie komt in de vorm van een handvat van een winkelwagen. Door het handvat vast te pakken, neemt het systeem de informatie van het lichaam van de consument op. Zo kan onder andere worden gezien wanneer een consument mogelijk hulp van medewerkers nodig heeft.
Bron: cbinsights.com

VS: Meijer erkend wegens integratie van gehandicapten
Meijer heeft een score behaald van 100% behaald in de Disability Equality Index (DEI). Daardoor is de supermarktketen officieel erkend als de beste werkplek op het vlak van de integratie van gehandicapten. Meijer was een van de 126 bedrijven die werden onderscheiden op de Disability:IN Annual Conference, die in augustus in Las Vegas werd gehouden.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Giant Eagle neemt buurtwinkelketen over
Giant Eagle Inc. heeft een overeenkomst gesloten om Ricker Oil over te nemen. Zodoende komen de buurtwinkelketens GetGo en Ricker’s in Indiana in handen van Giant Eagle. De overname zal met het einde van dit jaar zijn afgerond. Financiële details zijn niet bekend gemaakt. Giant Eagle-directeur Laura Karet zegt verheugd te zijn om met Ricker's in Indiana te mogen werken. "We zijn enthousiast om samen te werken met zo'n sterk bedrijf en merk en met zo'n getalenteerde groep mensen als de werknemers van Ricker's," aldus Karet.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

Publicatiedatum: