Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rik Wittink, Bakker Brothers

“Marktaandeel in Bulgarije veroverd met wortelras Sturgeon”

Tholen - Noord-Europa is een nieuwe en te veroveren markt voor Bakker Brothers, ze zetten daarbij fors in op wortel- en bonenveredelingsprogramma’s, vertelt Rik Wittink, sinds 6 jaar verantwoordelijk voor het wortelprogramma tijdens de open dag van het bedrijf. “Met onze rassen zoeken we aansluiting bij de grote veredelaars die actief zijn in de Noord-Europese klimaatzone. Een voorbeeld hiervan is Sturgeon die goed presteert in Oost-Europa. Met dit ras hebben we in Bulgarije een flink marktaandeel veroverd.


Erik Wittink en Piet Grobler

Naast smaak en kleur zijn gladde wortelrassen ook interessant voor de versmarkt. BBCar is glad en feloranje en goed aangeslagen in Duitsland en Australië waar een van de grootste telers (10000 ha) het teelt.”


Glad wortelras BBCar

Bakker Brothers richt zich met wortelrassen ook specifiek op Afrikaanse landen als Tanzania en Nigeria. “Hiervoor hebben we een booster-type dat goedkoper is dan de hybrides maar wel gelijkmatig presteert. Wij willen daarmee de teelt in die landen naar een hoge plan brengen en hebben een opleidingssysteem ontwikkeld om kleine telers te helpen te professionaliseren.”


Sturgeon veroverde een fors marktaandeel in Bulgarije

Naast wortelen zijn bonen is een belangrijk programma voor Bakker Brothers. Daarbij worden ook ideeën voor het beter vermarkten ontwikkeld, zoals ‘bonen on the vine’ uit de kas, vertelt Piet Grobler van Bakker Brothers. Het idee is te vergelijken met trostomaten. Bonen groeien per zes stuks aan een stok, wanneer je die in het geheel oogst en bijvoorbeeld per 3 vine's/stokken verpakt, krijg je een mooie meer verse uitstraling van het product.


"on the vine", zelf 'oogsten' vanuit de verpakking door zes bonen tegelijk van de stok te trekken

Bakker Brothers presenteerde ook snijbonenrassen, zonder vezels met een zoete smaak waardoor ze zelfs rauw te eten zijn als snackgroente.


Piet Grobler met 'beans on the vine'

De open dag van Bakker Brother had ook een feestelijk tintje, het bedrijf bestaat die jaar 90 jaar en in de stand waren veel historische foto’s te zien die de geschiedenis van het bedrijf vertelden. Bakker Brothers is in 1928 opgericht als familiebedrijf en is van oudsher een exporterend bedrijf. Wat ooit begon met het exporteren van koolzaad naar Duitsland, is uitgegroeid tot een innovatief zaadveredelings,- productie en -distributiebedrijf. De focus ligt op Europa, Afrika en het Midden-Oosten.

Voor meer informatie
Bakker Brothers
Oostelijke Randweg 12
1723 LH Noord-Scharwoude
Nederland
T: + 31 226 331364
F: + 31 226 317641
sales@bakkerbrothers.nl 
www.bakkerbrothers.nl