Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tesco behoudt  toppositie op Ierse retailmarkt

 

Lidl Denemarken geeft architecten opdracht nieuw hoofdkantoor te ontwerpen 

Lidl Denmarken heeft het architectenbureau Link gevraagd haar nieuwe 11.000 vierkante meter grote hoofdkantoor in Aarhus te ontwerpen. De discounter heeft daarnaast het technische adviesbureau Niras aangenomen om de bouw van het project te leiden dat 11.000 vierkante meter zal beslaan en waarin onder meer een nieuwe Lidl conceptstore zal worden gehuisvest, en dat voorzien zal zijn van dakterrassen met uitzicht op de stad. Het nieuwe hoofdkantoor zal in 2021 opgeleverd worden. Bron: esmmagazine.com

 

Kantar: Tesco behoudt  toppositie op Ierse retailmarkt
Tesco blijft het grootste aandeel in de Ierse kruideniersmarkt houden, zo meldt Kantar Worldpanel. In de 12 weken tot 9 september had de Britse keten een aandeel van 22,1% in de afzet, wat neerkomt op een stijging van 0,2% ten opzichte van dezelfde periode van het jaar daarvoor. Supervalu had een aandeel van 21,7%, en werd op de voet gevolgd door Dunnes Stores met 21,6%. Ondertussen breidden de Duitse budgetketens Lidl en Aldi hun aandeel in de Ierse markt met 0,1% uit naar respectievelijk 11,8% en 11,6%. Bron: rte.ie

 

Russische retailafzet gegroeid maar overige indicatoren zorgelijk
In Rusland overtrof de retailafzet in augustus de verwachtingen, wat lijkt te duiden op een zekere mate van economisch herstel. De reële loongroei was echter lager dan verwacht en ook de tuinbouwproductie daalde, zo blijkt uit cijfers. De Russische economie klimt weer uit het dal na de recessie van 2014-2016 dankzij de hogere olieprijs en groeiende retailafzet, de barometer van  de consumentenvraag. De retailafzet groeide in augustus met 2,8% ten opzichte van het jaar daarvoor, zo tonen cijfers van het Russische Bureau voor de Statistiek aan en dat is meer dan de door Reuters voorspelde stijging van 2,2%. Bron: esmmagazine.com

 

Polen: Carrefour Polen komt met nieuw winkelconcept voor benzinestations

Carrefour heeft een nieuw franchise-winkelconcept geïntroduceerd voor benzinestationhouders in Polen. Het nieuwe winkelconcept is ontworpen naar voorbeeld van de Orange Carrefour Express gemakswinkels. De winkels zullen worden aangepast al naar gelang hun locatie. Bron: esmmagazine.com

 

VK: Sterke halfjaarcijfers voor  Central England
Central England Co-operative heeft haar sterke financiële prestaties gedurende het eerste halfjaar van 2018 bekendgemaakt. Uit de halfjaarcijfers blijkt dat de afzet vergeleken met het voorgaande jaar met 3,6% naar €555 miljoen groeide, terwijl de winst met €1,1 miljoen naar €14,4 miljoen steeg. Gedurende de eerste zes maanden investeerde het bedrijf €13,8 miljoen in een groeistrategie bestaande uit de opening van zes nieuwe levensmiddelenwinkels, een uitvaartcentrum en twee uitvaartondernemingen en de renovatie van nog eens 32 andere. Voor de tweede helft van het jaar staan er nog meer openingen en renovaties gepland. Bron: thenews.coop

 

VK: Poundland opent 20 winkels op voormalige  Poundworld-locaties
Vaste prijs-retailer Poundland heeft bekendgemaakt dat het van plan is om 20 winkels te openen op voormalige Poundworld-locaties in het Verenigd Koninkrijk. De retailer zal daarnaast het budget modemerk Pep&Co introduceren in acht van de nieuwe winkels. “We merken dat winkels waar Pep&Co verkocht wordt erg in trek zijn bij onze klanten,” vertelt Barry Williams, directeur van Poundland in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. “Daarom zijn we erop gebrand grotere locaties te vinden zodat we ons meest uitgebreide aanbod in nog meer winkelstraten aan kunnen bieden,” voegt Williams er aan toe. De winkels zullen naar verwachting in oktober 2018 hun deuren openen, te beginnen in Edinburgh, Killingworth, East Kilbride en Ayr. Bron: esmmagazine.com

 

Interspar Vič  in Slovenië is heropend na renovatie van €6 miljoen
Spar Slovenië heeft haar Interspar-winkel Vič in de hoofdstad Ljubjana heropend na een vier maanden durende renovatie van €6 miljoen. De winkel en bijbehorend restaurant zijn gemoderniseerd en beslaan een oppervlakte van 7.000 vierkante meter. Directeur Igor Mervič: “Voor ons komen de klanten altijd op de eerste plaats en het doel van deze renovatie was om onze klanten een kwalitatieve en moderne winkelervaring te bieden.” In de nieuwe winkel zijn ook vele milieuvriendelijke maatregelen toegepast. Zo is er energiezuinige LED-verlichting aangebracht en zijn ook de deuren van koelvitrines voorzien van energiebesparende technieken. De oven in de bakkerij wordt gestookt met houten pellets, een duurzame en hernieuwbare energiebron. Bron: esmmagazine.com

 

VS: Dollar Tree consolideert servicecentra in Chesapeake, Virginia
Als onderdeel van haar voortschrijdende integratie van Family Dollar consolideert Dollar Tree haar servicecentra in Matthews en Chesapeake tot een nieuw bedrijfsterrein in Chesapeake. Family Dollar zal haar hoofdkwartier in Matthews sluiten maar het distributiecentrum blijft bestaan. Het nieuwe gecentraliseerde servicecentrum zal in het najaar van 2019 worden geopend hetgeen gevolgen heeft voor zo’n 700 personeelsleden die allen de mogelijkheid zullen krijgen om mee te verhuizen. Dollar Tree laat weten de betreffende werknemers onder meer outplacementdiensten aan te bieden. Bron: winsightgrocerybusiness.com

 

VS: Food 4 Less van Kroger lanceert nieuwe digitale verzamelactie aan waarbij blockchain gepromoot wordt

Food 4 Less werkt samen met Greenfence Consumer om klanten een speelervaring en exclusieve verzamelcontent te bieden waarbij gebruik gemaakt wordt van blockchaintechnologie. Greenfence Consumer richt zich op het bouwen van met blockchain beschermde mobiele loyaliteits- en beloningsplatforms, die consumenten die geen ervaring met blockchain hebben in staat zal stellen deel te nemen aan programma’s.  Het spel en de beloningen zijn geverifieerd, kunnen niet misbruikt worden en zijn volledig beschermd tegen diefstal of vervalsing. Bron: retailanalysis.igd.com

 

VS: Kruideniers omarmen kunstmatige intelligentie om toeleveringsketen te optimaliseren

De helft van de retailers omarmt AI (kunstmatige intelligentie) om hun toeleveringsketen te transformeren.  Nieuw onderzoek van het technische bedrijf RetailAI heeft dit aangetoond. In het onderzoek, Strengthening the Retail Supply Chain,’ dat uitgevoerd werd door EnsembleIQ, bleek dat één op de drie ondervraagde retailers AI-technologieëntoepaste binnen de supply chain en één op de vier gaf aan dit van plan te zijn. Retailers zijn het erover eens dat kunstmatige intelligentie de beste mogelijkheden biedt om de toeleveringsketen te verbeteren op het gebied van kwaliteit en planning. De helft van de ondervraagden gaf aan het beheer van de vraag de komende vijf jaar als belangrijkste toepassingsgebied van kunstmatige intelligentie te beschouwen. Bron: progressivegrocer.com

 

Canada: Costco bezorgdienst breidt uit in Ontario
Na een succesvolle lancering van haar tweedaagse bezorgdienst in Zuid-Ontario breidt Costco deze service uit naar steden in de provincie. Volgens de retailer kunnen via deze bestelservice honderden kruidenierswaren, waaronder drogisterijartikelen, worden besteld waarbij bezorging binnen twee dagen gegarandeerd is. Bestellingen boven de €48 gratis worden bezorgd. “We zijn erg blij dat we deze service in Ontario kunnen uitbreiden,” vertelt Andrée Brien, van Costco Canada. “Met deze nieuwe boodschappendienst komt een breder assortiment van kwaliteitsproducten beschikbaar in heel Ontario.” Bron: canadiangrocer.com

 

Canada: Empire wil Farm Boy overnemen
Het moederbedrijf van kruideniersketen Sobeys laat weten dat het een overeenkomst bereikt heeft voor de overname van retailketen Farm Boy in de hoop haar bereik in Ontario te vergroten. Empire laat weten dat de overname, met een geschatte waarde van €520 miljoen, onder meer 26 Farm Boy-filialen in de provincie omvat. Empire geeft aan dat de deal  haar in staat zal stellen haar groei op markten zoals Toronto en Zuidwest-Ontario te versnellen met nieuwe locaties en door het ombouwen van bestaande vestigingen van Sobeys. Empire-directeur Michael Medline heeft laten weten dat het bedrijf van plan is om Farm Boy twee keer zo groot te maken. Bron: canadiangrocer.com

Publicatiedatum: