Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eduardo Cifres:

"Dit seizoen zullen de Spaanse telers geen haast hebben in afzet kaki"

Het kakiseizoen in Valencia staat op het punt te beginnen met de eerste oogsten eind september. Bijzonder dit seizoen is een nieuwe coöperatie, bestaande uit telers die besloten hebben zelf hun product te exporteren. Dit vanwege de desastreuze prijzen in het vorige seizoen.

"De winstgevendheid van de kaki is erg aangetast in de afgelopen seizoenen. Vorig jaar lag de prijs voor kaki op een gegeven moment gemiddeld op 20 cent per kilo. Zulke prijzen zorgen alleen maar voor verliezen voor de telers", vertelt Eduardo Cifre, oprichter van OKA Fruits en van het recent opgerichte bedrijf Ribercaqui SAT 663CV. "Het vorige seizoen was bepalend: nu organiseren we ons als telers met als doel om zelf ons fruit af te zetten en hebben we SAT Ribercaqui opgericht". 


Dit jaar wordt in de belangrijkste teeltregio's van kaki een daling van de oogstvolumes van meer dan 40 % verwacht. Dit is te wijten aan de vorst en hagel. "We verwachtten eerst een oogst van rond de 3 miljoen kilo kaki, maar de laatste hagelval heeft onze teelt verminderd tot ongeveer 2 miljoen kilo. Daarom geloven we dat dit een jaar is waarin de telers geen haast hebben in het afzetten van de kaki. De gemiddelde startprijs van het seizoen ligt tussen de 37 en 42 cent, wat behoorlijk acceptabel is. Ik verwacht niet dat deze prijzen in de loop van het seizoen zullen dalen. Ik verwacht eerder het tegenovergestelde: een stijging van de prijzen naarmate de kerstperiode nadert. Ik denk dat het belangrijk is om af te wachten en te voorkomen dat de markt verzadigd raakt op bepaalde momenten. Op die manier worden de prijzen beschermd en wordt voorkomen dat retailers speculeren met ons product", geeft Eduardo Cifres aan.

“Je kunt niet wachten tot iemand komt om je fruit te kopen"

De oorspronkelijke gedachte achter Ribercaqui was om telers te helpen in hun onderhandelingen. Het doel was om contacten te leggen tussen de teler en de retailers, goede contracten voor beide partijen te sluiten, te verplichten tot het wegen van al het fruit dat verkocht zou worden, het vermijden van provisies aan tussenpersonen, etc.

"Toen we ons kantoor openden begonnen zowel telers als handelsbedrijven ons te bezoeken. We ontvingen ook de eigenaar van Frutas Giménez, uit Burriana (Castellón). Dit bedrijf had recent een grote investering gedaan in de bewerking en verpakking van kaki, maar had fruitlevering nodig, iets dat wij konden bieden. Van daaruit besloten we dat wij ook zelf konden beginnen met de afzet van ons fruit. Op die manier beheren we de werkelijke kosten, betalen we voor de bewerking van ons fruit en hebben we toegang tot alle informatie", legt Cifre uit. "We zijn er erg trots op dat we kunnen beschikken over state-of-the-art machines voor kalibratie, selectie en verpakking van kaki, koelcellen en kamers met gecontroleerde atmosfeer. De kalibrators werken met water waarin het fruit is ondergedompeld, zodat er geen enkele vorm van wrijving ontstaat".

"We geloven dat de enige manier om eerlijke prijzen voor ons fruit te verkrijgen is om het zelf af te zetten. We begonnen met slechts 6 partners en zijn nu al met meer dan 73. Aangezien we nu geen vaste lasten aan grote marketeers hoeven te betalen voor hun infrastructuur en commerciële organisatie, hebben we de mogelijkheid om zeer concurrerend te zijn en snel te reageren. We staan open voor elke teler die zich wil aansluiten bij dit project. We geloven dat er een mentaliteitsverandering nodig is. Je kunt niet gaan wachten tot er iemand komt om je fruit te kopen. Je moet naar de markt gaan om je product te verdedigen", aldus de teler.

Een van de doelstellingen is ook de opening van nieuwe markten waar de kaki nog niet bekend is. Een voorbeeld daarvan is Denemarken, waar Ribercaqui al contact heeft gelegd met de belangrijkste marketeer van het land.

 

Voor meer informatie:
Eduardo Cifre
+34 639 628 670  
contact@okafruits.com

Publicatiedatum: