Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi werkt samen met Instacart

VK: Ocado heeft meer omzet door robots in dc's 
Geautomatiseerde distributiecentra hebben in de drie maanden tot 2 september Ocado geholpen aan een omzettoename van 11,5%. De online supermarkt heeft aangegeven zijn capaciteit te gaan vergroten, nu het gemiddeld aantal bestellingen per week tot in dubbele percentagecijfers is toe gaan nemen. Vorig jaar heeft Ocado fors geïnvesteerd in zijn Britse logistieke platform. Zo werden er twee geautomatiseerde distributiecentra geopend in Hampshire en in het zuidoosten van Londen. Volgens CEO Tim Steiner zorgen de nieuwe faciliteiten ervoor dat aan de vraag van de consument tegemoet kan worden gekomen. Ook versnellen de robot-dc's het proces waardoor de Britse supermarktsector nu aan het veranderen is, aldus de CEO.
Bron: businesscloud.co.uk

Israël: Shufersal investeert in technologie
De Israëlische supermarktketen Shufersal werkt samen met KNAPP om zijn logistieke capaciteiten te verbeteren. Een van de manieren waarop dat gebeurt is door het distributieproces te automatiseren. Hierdoor kan Shufersal zijn assortiment uitbreiden en de leveringstijden verkorten tot bezorging op de dag zelf. Shufersal wil met name investeren in de online winkel Shufersal Direct. Shufersal Direct heeft op dit moment een aandeel van 10% in de totale omzet van de retailgroep. Eerder werd bekend dat Shufersal's directe concurrenten Rami Levy en Super-Pharm gaan samenwerken met de IT-startup CommonSense Robotics om hun capaciteit voor online thuisbezorging te verbeteren.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Waitrose & Partners bezorgen binnen 2 uur aan huis
Sinds 19 september kunnen klanten bij Waitrose & Partners hun boodschappen binnen twee uur aan huis laten bezorgen. De nieuwe bezorgservice is onderdeel van een nieuw pilotprogramma van Waitrose & Partners, waarbij wordt samengewerkt met de startup bedrijf On The Dot. Dit bedrijf is gespecialiseerd in zogeheten last-mile-thuisbezorging. Samen hebben Waitrose en On The Dot de dienst "Waitrose Rapid Delivery" gelanceerd in een aantal postcodegebieden in Londen. Inwoners van deze gebieden kunnen tot 20 producten kiezen van een assortiment van 1.500 producten dat op  rapid.waitrose.com te vinden is. Bij het plaatsen van de bestelling kan een keuze worden gemaakt voor het leveren binnen twee uur of het leveren in een tijdslot dat later op de dag valt. De bezorgdienst gaat uit van een minimum bestedingsbedrag van £10 (€11,26). Bij beide bezorgmogelijkheden geldt een toeslag van £5 (€5,63). De bestelling wordt in Waitrose-vestigingen samengesteld en door On The Dot aan huis geleverd.
Bron: waitrose.pressarea.com

Spanje: Eroski stelt Nutri-Score-label voor bij leveranciers
De Spaanse supermarktketen Eroski heeft bij zijn leveranciers voorgesteld om gebruik te maken van het Nutri-Score-label bij huismerkproducten. Volgens de directeur van de afdeling voor gezondheid en duurzaamheid bij Eroski, Alejandro Martínez Berriochoa, is informatie over de voedingswaarden van producten van cruciaal belang voor de consument. "Transparantie van producten is ook een belangrijke pijler voor ons wat betreft gezondheid en duurzaamheid," zegt Alejandro. "We willen bij onze consumenten duidelijk maken dat we met dit label werken aan een complete en praktische manier om voedingswaarden aan te geven. De labels zijn een effectieve manier om een gezond voedingspatroon op te zetten." Als de partners van Eroski met het voorstel eens zijn, worden de labels met het einde van dit jaar nog verwerkt in de verpakking.
Bron: esmmagazine.com

Migros en Shell breiden samenwerking in Zwitserland uit
Migros heeft aangekondigd dat Migrol, Migrolino en Shell hun samenwerking uit gaan breiden. Het partnerschap tussen Migros en Shell werd in 2008 ingezet en wordt nu uitgebreid voor een periode van nog eens 12 jaar. Meer dan 120 Zwitserse Shell-locaties hebben een Migrolino-buurtwinkel. 62 hiervan vallen onder direct beheer van Shell zelf, terwijl 61 locaties in handen zijn van Migrol AG. Op dit moment heeft Migros in Zwitserland een netwerk van 311 Migrolino-winkels en 308 Migrol-pompstations. Beide ketens zijn dochterondernemingen van Migros Cooperatives. Voor de huidige Migrolino-winkels bij Shell wordt een plan ingezet om deze te renoveren. Daarnaast zijn er ook plannen voor aanbouw van nieuwe vestigingen. Volgens Migros leiden de plannen tot meer voordeel voor de consument dankzij een breder assortiment bij Migrolino-winkels, waarbij wordt gefocust op versproducten, merkproducten en het eigen huismerk.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Asda installeert Aerofoil-technologie
Asda gaat in 187 filialen Aerofoil-technologie installeren. Door middel van deze technologie kan het energieverbruik van koelvakken worden verminderd en kan de CO2-uitstoot worden teruggebracht. Aerofoil is ontwikkeld door Aerofoil Energy en is direct beïnvloed door ontwikkelingen omtrent aerodynamica bij F1-racewagens. De aerofoil heeft zodoende war weg van de spoiler van een racewagen. De aerofoil zorgt ervoor dat koude lucht efficiënter naar het koelvak wordt geleid. Ook wijst onderzoek naar deze technologie uit dat de houdbaarheid van de producten in het koelvak wordt verbeterd, zodat verspilling wordt tegengegaan. "Net als de rest van de Walmart-familie zijn wij gericht op het verminderen van energieverbruik. We willen met 2025 ons energieverbruik met 30% verminderen ten opzichte van 2010," zegt senior manager Brian Churchyard van Asda. "De installatie van aerofoils zorgt samen met andere initiatieven ervoor dat we deze doelstelling kunnen behalen. Andere initiatieven zijn bijvoorbeeld de LED-verlichting die we dit jaar hebben doorgevoerd."
Bron: retailtechinnovationhub.com

Denemarken: Dagrofa's FoodService Danmark krijgt  nieuwe CEO
Het Deense Dagrofa heeft een nieuwe CEO benoemd voor zijn afdeling FoodService Danmark. Peter Bruun gaat per 1 december in zijn nieuwe functie aan de slag. Bruun is op dit moment werkzaam bij System Frugt A/S, dat een leverancier is van natuurlijke snacks als noten en gedroogd fruit.
Bron: esmmagazine.com

VK: Morrisons introduceert veganistisch assortiment
Morrisons lanceert een nieuw assortiment met veganistische producten. Het nieuwe assortiment lig per oktober in de schappen. Onder de producten bevinden zich veganistische Red Leicester-kaas en kant-en-klaarmaaltijden met namen als Chili Non Carne. Volgens directeur David Potts mikt Morrisons met het nieuwe veganistische assortiment op jongere consumenten. Tegelijkertijd gaat Morrisons AGF met kleinere maten aanbieden, waarvoor de specificaties op verpakkingen moet worden aangepast. De reden hiervoor is de impact van het hete zomerweer op de Britse AGF-sector. "We bieden aan wat er in de afgelopen zomer in het Verenigd Koninkrijk is geteeld. Het gaat wat AGF betreft een gek herfst- en kerstseizoen worden," aldus Potts.
Bron: plantbasednews.org

Nieuwe Lidl-app in Spanje, Denemarken en Oostenrijk
Lidl gaat een nieuwe klanten-app introduceren onder de naam Lidl Plus. De gratis app is beschikbaar in Spanje, Denemarken en Oostenrijk. De app werkt als een digitale klantenkaart, waarmee consumenten aan kortingsacties mee kunnen doen. De app is zo ontworpen dat alle functies direct vanuit de app beschikbaar zijn. Zo kunnen consumenten bij kassa's hun smartphone laten scannen om voor kortingsacties in aanmerking te kunnen komen.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Bezorging met zelfrijdende auto's in Oklahoma City
De in geautomatiseerde thuisbezorging gespecialiseerde startup Udelv gaat in Oklahoma City werken met supermarktketens van de retailgroep Buy For Less, dat in handen is van Esperanza Real Estate Investments en Narnia Road. Udelv gaat zorgen voor 10 zelfbesturende bestelwagens, die bestellingen bij Uptown Grocery, Buy For Less, Buy For Less Super Mercado en Smart Saver aan huis af gaan leveren. De eerste zelfrijdende bestelwagen gaat vanaf het eerste kwartaal van 2019 van start. Het volledige wagenpark is met het einde van juni 2019 in bedrijf.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Amazon opent kassavrije winkel in Chicago
Amazon heeft een nieuwe Amazon Go-winkel opgezet in Chicago. Daarmee opent de online retailgigant zijn eerste kassavrije winkel buiten Seattle. De winkel maakt gebruik van een systeem van honderden camera's en sensoren om te zien wat voor producten door de consument worden meegenomen. Door de Amazon Go-app bij binnenkomst te laten scannen, kunnen klanten binnenlopen, pakken wat ze nodig hebben en vervolgens de winkel weer verlaten. De meegenomen producten worden automatisch afgerekend via de Amazon Go-app door middel van een creditcard die aan de app is verbonden. Het is dan verder niet meer nodig om de producten af te laten rekenen bij een kassa of om deze ergens in te scannen door middel van streepjescodes.
Bron: eu.usatoday.com

VS: Kroger reorganiseert afdelingen 
De directie van de keten Mariano’s heeft bevestigd dat Kroger van plan is om in Wisconsin een aantal verschillende ketens in een enkel onderdeel te verenigen. De ketens Mariano's, Roundy's en Pick 'n Save zulllen daarmee onder een enkel directieteam vallen. Dit team wordt geleid door Michael Marx. Marx is op dit moment de directeur van Roundy's en heeft al langere tijd ervaring als directielid bij Kroger. De verenigde afdeling zal verder opereren onder de naam Roundy's.
Bron: delimarketnews.com

VS: Aldi werkt samen met Instacart
Aldi gaat in heel de VS thuisbezorging aanbieden via het online platform Instacart. Voor de feestdag Thanksgiving zal de bezorgdienst in 35 Amerikaanse staten beschikbaar zijn, met een totaal bereik van 5.000 postcodegebieden. Onder de markten waar Aldi thuisbezorging mogelijk maakt bevinden zich steden en regio's als San Diego, New York City, Miami, Raleigh, North Carolina en Minneapolis.
Bron: supermarketnews.com

Publicatiedatum: