Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Foodsector worstelt met ketensamenwerking

Supermarkten en andere foodretailers zijn maar beperkt tevreden over de samenwerking met toeleveranciers, blijkt uit onderzoek. Retailers zeggen regelmatig te laat of onvolledig te worden beleverd en waarderen de samenwerking gemiddeld met een 6+. Een kwart geeft de ketensamenwerking met de voedingsmiddelenindustrie zelfs een onvoldoende. Volgens Jack van der Veen, hoogleraar supply chain management aan de Nyenrode Business Universiteit, heeft dit te maken met de gebrekkige bereidheid om keteninformatie te delen.

Naast leveringen die te laat of incompleet zijn, constateert 65% van de retailers dat bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie regelmatig capaciteitsproblemen hebben, bijvoorbeeld bij promoties. Meer dan de helft vindt dat toeleveranciers flexibeler moeten zijn bij urgente problemen. Op de vraag of ze bereid zijn om meer informatie met toeleveranciers te delen, zeggen de onderzochte retailers volmondig ja. Tenminste als het gaat om informatie over promoties (92%) en toekomstige bestellingen (85%). Een veel kleiner deel, 27%, is bereid om ook de Point of Sale (POS)-gegevens uit zijn winkels met ketenpartners te delen.

Terughoudend met pos-data
“Er wordt vaak gedacht dat bedrijven in de fast moving consumer goods voorop lopen met ketensamenwerking, maar de praktijk blijkt toch enorm weerbarstig”, reageert Jack van der Veen op de resultaten. “Het feit dat er zoveel capaciteits- en flexibiliteitsproblemen zijn, doet de vraag rijzen of de keten wel is ingericht op flexibiliteit. Misschien wordt alles teveel door efficiency gedreven. Retailers hebben een flinke bereidheid om data te delen, maar dat ze juist terughoudend zijn met POS-data is weer geen goede zaak. De essentie van een goed werkende supply chain is dat die geheel door de consumentenvraag wordt gedreven en de POS-data geven die juist het beste weer.”

Minimalisering derving
Bovenstaand zijn resultaten uit een onderzoek onder 26 foodretailers, uitgevoerd door Slimstock in samenwerking met de Nyenrode Business Universiteit. Aanleiding is een gezamenlijk webinar op 12 oktober over ketensamenwerking, bedoeld voor bedrijven in de foodindustrie die toeleveren aan de retail. “Wij zien dat veel van deze bedrijven worstelen met enerzijds het zo goed en vers mogelijk beleveren van klanten en anderzijds het zo goed mogelijk benutten van hun productiemiddelen en het minimaliseren van derving”, vertelt Arjan Levisson van Slimstock. “Tijdens het webinar zullen wij laten zien hoe je hier als foodbedrijf een optimale afweging in kunt maken en wat de best practices zijn voor aansturing van de supply chain.”

Tips voor ketensamenwerking
Het webinar zal worden geleid door Jack van der Veen, autoriteit op het gebied van supply chain management en gespecialiseerd in ketensamenwerking. “Om als foodproducent beter te kunnen presteren, moet je allereerst weten wat er bij je klant speelt. Daarom hebben we dit onderzoek ook gedaan. In de aanloop naar het webinar laten we deelnemers dezelfde vragen beantwoorden, maar dan gespiegeld, zodat we de visie en problematiek van beide kanten kunnen belichten. Tijdens het webinar zullen we de resultaten bespreken en tips geven voor betere ketensamenwerking.”

Webinar
Het webinar ‘Ketensamenwerking in food’ is gratis toegankelijk voor mensen die werkzaam zijn in de voedingsmiddelenindustrie en start op vrijdag 12 oktober van 10 uur. Om zo gericht mogelijk in te gaan op de behoefte van de deelnemers worden deze vooraf gevraagd een aantal vragen te beantwoorden. Het webinar is interactief van opzet, tijdens en na afloop van de sessie is er volop ruimte vragen te stellen aan Jack van der Veen of aan de foodspecialisten van Slimstock.

Klik hier om aan te melden

Bron: Simstock

Publicatiedatum: