Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Musgrave verdrievoudigt winst in Noord-Ierland

Lidl opent 20 nieuwe winkels in Roemenië

Lidl opent 20 nieuwe winkels in Roemenië
Lidl gaat voor het einde van dit jaar 5 nieuwe winkels in Roemenië openen. Voor het einde van 2019 komen daar nog eens 15 vestigingen bij, aldus Cristina Hanganu van de Roemeense tak van de discountketen. "We groeien gemiddeld met 15 nieuwe filialen per jaar. We hebben nu 230 winkels en we hopen dat daar voor het einde van dit jaar vijf extra winkels bijkomen. Volgend jaar willen we datzelfde groeipatroon van 15 winkels per jaar aanhouden. We kunnen echter niet zeggen hoeveel we in totaal hiervoor gaan investeren," aldus Hanganu tegen News.ro. Lidl is nu de derde grootste supermarktketen van Roemenië.
Bron: romania-insider.com

VK: Waitrose meld resultaten eerste halfjaar
Waitrose, dat tegenwoordig onder het nieuwe merk Waitrose & Partners door het leven gaat, had in de zes maanden tot 28 juli een bruto omzetgroei van 2,1% tot £3,39 miljard (€3,82 miljard). De like-for-like omzet steeg met 2,6%. De winst nam met 12,1% af tot £96,4 miljoen (€108,5 miljoen). Dit kwam met name doordat het bedrijf meer heeft geïnvesteerd in cyberveiligheid en databescherming. Waitrose & Partners meldde echter ook dat er sprake was van verbetering in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal. Voor het einde van het jaar wordt verwacht dat er sprake zal zijn van een positief winstresultaat. De retailgroep is van plan om ondanks de felle concurrentie binnen de sector per jaar tussen de £400 miljoen en £500 miljoen (tussen de €450,0 en €562,7 miljoen) te investeren. Het bedrijf was verder tevreden over de like-for-like groei. Waitrose & Partners hoopt dat de positieve trend van het tweede kwartaal door wordt gezet naar de tweede helft van het fiscaal jaar.
Bron: retailanalysis.igd.com

Musgrave verdrievoudigt winst in Noord-Ierland
De retailer en groothandelaar Musgrave, dat onder andere de ketens SuperValu en Centra in handen heeft, heeft zijn winst in Noord-Ierland in het afgelopen jaar verdrievoudigd. De winst kwam voor deze regio daarmee neer op £1,6 miljoen (€1,8 miljoen), terwijl de omzet met 4% steeg tot £271 miljoen (€305 miljoen). Musgrave heeft in Noord-Ierland ongeveer 625 werknemers in dienst. Het aantal medewerkers is met bijna een derde toegenomen. Een belangrijke reden hiervoor is dat een groep werknemers van de logistieke afdeling opnieuw bij Musgrave in dienst kwam, nadat deze groep eerst werkzaam was voor een extern bedrijf. Musgrave heeft in Noord-Ierland 36 SuperValu-winkels en 83-Centra-vestigingen. Verder heeft het bedrijf in deze regio 105 Mace-winkels en 90 locaties van de keten Day Today.
Bron: irishtimes.com

Kaufland werft personeel in Australië
De internationale hypermarktketen Kaufland treft voorbereidingen voor uitbreidingen in Australië. Het Duitse bedrijf is onder andere bezig met het werven van personeel in Melbourne, Adelaide en Brisbane. Kaufland valt onder de vierde grootste retailer van de wereld, Schwarz Group. Er wordt in Melbourne gezocht naar managers voor winkels, dc's en andere faciliteiten. Ook wordt er gezocht naar IT-managers en personeel voor administratieve functies zoals loonbeheer. Kaufland heeft al locaties vastgesteld voor hypermarkten in Zuid-Australië en Victoria.
Bron: smartcompany.com.au

Frankrijk: Carrefour test supermarkt zonder merken
Carrefour heeft bij vier winkels alle A-merken uit de schappen verwijderd. De retailer wil op deze manier onderzoeken of consumenten bereid zijn om uitsluitend huismerken te kopen. Het initiatief van een groter transformatieplan dat door CEO Alexandre Bompard eerder dit jaar werd aangekondigd. Het doel is dat hierdoor de omzet die door huismerken wordt gegenereerd met 33% wordt verbeterd. Volgens retailblogger Olivier Dauvers is het initiatief van Carrefour ongekend. Niet alle grote merken zijn uit de schappen verwijderd, maar het aandeel van huismerkproducten in het assortiment staat nu op 80%. Grote Franse merken als Teisseire zijn nergens te vinden in de vestigingen van Carrefour in Rouvroy (Pas-de-Calais), Rubelles (Seine-et-Marne), Saran (Loiret) en Ville-du-Bois (Essonne).
Bron: retaildetail.eu

België: Aldi renoveert binnen zes maanden 100 winkels
Aldi heeft in zes maanden tijd 100 Belgische vestigingen gerenoveerd. De renovaties vonden plaats nadat in maart een nieuw winkelconcept door Aldi werd geïntroduceerd. Voor het einde van het jaar worden nog eens 60 filialen vernieuwd. Het nieuwe winkelconcept is ontwikkeld aan de hand van een investering van €350 miljoen, wat de grootste investering ooit van Aldi in België is. De nieuwe stijl van de winkels draait om bredere gangpaden, die de consument naar versproducten leidt, zoals brood, fruit en groente. Door nieuwe vormgeving en belichting wordt ook de winkelervaring verbeterd. Volgens Aldi zijn de reacties positief. Voor het einde van 2019 moeten alle Belgische vestigingen zijn heropend. Ook worden er 450 extra werknemers aangenomen.
Bron: retaildetail.eu

Italië: Esselunga introduceert stemactivatie
Het Italiaanse Esselunga werkt samen met Google Assistant aan een oplossing waarmee consumenten boodschappenlijsten samen kunnen stellen aan de hand van stemactivatie. Volgens Esselunga is het initiatief een belangrijke stap om online en offline retail praktischer, sneller en persoonlijker te maken. Bezoekers van Esselunga kunnen nu met simpele stemcommando's hun boodschappenlijst samen stellen via Google Assistant. Door middel van zinnen als "Ok Google, praat met Esselunga" en "Ok Google, vraag aan Esselunga om ..." worden producten van Esselunga aan de eigen lijst toegevoegd. De boodschappenlijst is vervolgens direct te raadplegen via de website en app van Esselunga.
Bron: retailanalysis.igd.com

Amazon lanceert nieuwe site voor VK en Duitsland
Amazon heeft onder de naam Amazon Storefronts een nieuwe site gelanceerd voor de Britse en Duitse markt. Amazon Storefronts is een online platform, waarmee ondernemingen in de MKB-sector goederen via Amazon af kunnen zetten. Ook is via Amazon Storefronts meer informatie over deze bedrijven te vinden. Amazon Storefronts was al actief in de VS. 
Bron: ecommercenews.eu

Amerikaanse retailsector heeft kleinste toename sinds 6 maanden
De Amerikaanse retailsector had in augustus de kleinste omzettoename van de afgelopen zes maanden. Consumenten gaven minder uit aan motorvoertuigen en kleding. Doordat de resultaten voor juli omhoog zijn bijgesteld, is het echter waarschijnlijk dat er in het derde kwartaal alsnog sprake gaat zijn van een sterke economische groei. In augustus steeg de retailomzet met 0,1%. De vorige keer dat de omzet zo weinig toenam was in februari. Aanvankelijk werd gemeld dat de retailomzet in juli met 0,5% was toegenomen. Dit is nu bijgesteld naar 0,7%.
Bron: cnbc.com

VS: Aldi investeert in Wisconsin en Milwaukee
Aldi is van plan om meer dan US$34 miljoen (€29,0 miljoen) te investeren in het renoveren van zijn winkelnetwerk in Milwaukee. Ook wil Aldi voor het einde van 2020 US$93 miljoen (€79,4 miljoen) investeren in het vernieuwen van zijn winkels in de rest van Wisconsin. De investeringen zijn onderdeel van een grotere investering van $1,9 miljard (€1,6 miljard) om in de komende twee jaar in totaal 1.300 winkels in heel de VS te verbeteren. Aldi heeft op dit moment 21 winkels in de omgeving van Milwaukee en 56 winkels in de staat Wisconsin.
Bron: biztimes.com

VS: Publix opent nieuwe GreenWise-winkel in Georgia
Publix introduceert zijn nieuwe biologische GreenWise-format in Marietta, Georgia. De nieuwe GreenWise-winkel wordt de vijfde in zijn soort, hoewel er nog geen openingsdatum is gepland. 
Bron: retailleader.com

VS: Supervalu draagt 19 winkels over aan Schnucks
Supervalu heeft een overeenkomst gesloten om 19 van zijn 36 Shop 'n Save-locaties over te dragen aan Schnuck Markets. De winkels bevinden zich voornamelijk in de omgeving van St. Louis. 14 winkels bevinden zich in Missouri en 5 in Illinois. De overdracht zal in fases plaatsvinden en zal met het einde van volgende maand worden afgerond. 
Bron: progressivegrocer.com

VS: Meijer in top 50 van meest betrokken werkplekken
De supermarktketen Meijer heeft voor de tweede jaar op rij een plek veroverd in de Noord-Amerikaanse top 50 van meest betrokken werkplekken. De retailer kreeg de plek in Achievers’ 50 Most Engaged Workplaces dankzij leiderschap en innovatie in de manier waarop met het eigen personeel wordt omgegaan. "Namens alle werknemers bij Meijers zijn we vereerd om door Achievers te worden erkend als een van de 50 meest betrokken werkplekken van de VS," aldus Chief Human Resource Officer Michael Rotelle van Meijer. "Ons bedrijf draait om een gemeenschappelijk principe, namelijk dat we ons best doen voor onze klanten. Als organisatie kunnen we dan niet effectief doen zonder de feedback van onze werknemers. Samenwerking en engagement zijn voor ons van vitaal belang. Ik ben trots op de inspanningen van onze werknemers om dit elke dag weer waar te maken."
Bron: winsightgrocerybusiness.com

Publicatiedatum: