Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Haven van Antwerpen maakt werk van structurele oplossingen voor verbetering van mobiliteit

Om het tekort aan parkeerterreinen binnen het havengebied aan te pakken, wordt een moderne en ruime parking aangelegd op Linkeroever. Deze nieuwe truckersparking zal plaats bieden aan 370 trucks met alle moderne faciliteiten (sanitaire voorzieningen, wifi, douches, camerabewaking en vending machines) en zal energieneutraal zijn door de plaatsing van zonnepanelen. Op Rechteroever is er reeds een parking met 200 plaatsen, daar zal vooral de accommodatie worden aangepakt en uitgebouwd naar het model van de voorzieningen op Linkeroever. Na goedkeuring van de bouwvergunningen, is de verwachting dat deze parking tegen zomer 2020 in gebruik genomen zal kunnen worden. Het Havenbedrijf investeert hiervoor 8,3 miljoen euro. Daarnaast zal ook het wildparkeren aan banden worden gelegd met behulp van een nauwere samenwerking met de politie.

Optimalisatie van de containerbinnenvaart
Voor de binnenvaart ondertekende de Antwerpse havengemeenschap eerder dit jaar een actieplan containerbinnenvaart dat draait om drie grote pijlers: planning en samenwerking, bundeling en digitalisering. Het samenspel van al deze maatregelen moet zorgen voor een optimalisatie van de containerbinnenvaart en een efficiëntieverhoging voor alle ketenpartners. Dit najaar gaan meerdere pilootprojecten van start.

Op 5 november 2018 start een pilootproject rond de bundeling van kleine containerbinnenvaartvolumes. Vanaf dan zullen binnenvaartschepen enkel nog met minimaal 30 moves per aanloop (som lossen en laden) de maritieme terminals in de haven rechtstreeks mogen aanlopen. Een ander proefproject uit het actieplan containerbinnenvaart is ‘Centrale lichterplanning’, dat op 1 oktober van start gaat. Dit project houdt in dat voortaan één centrale cel een planning van los- en laadoperaties van lichters opmaakt en deze opvolgt voor de containerterminals van PSA, DP World en MPET in de haven van Antwerpen met behulp van planningssoftware en het aanmeldsysteem BTS. Eén centraal aanspreekpunt zal de planningscyclus vereenvoudigen en optimaliseren wat het bundelingsproject ten goede komt aangezien er een nauwe afstemming zal zijn tussen de centrale planningscel en de consolidatiehubs.

Verdubbeling aandeel spoorvervoer
Het aandeel van het spoorvervoer in het havenverkeer bedraagt momenteel amper 7% en daar moet dringend verandering in komen. Naast het stimuleren van de binnenvaart, wil het Havenbedrijf daarom ook volop inzetten op het spoor met als ambitie om het spoorgebruik binnen 5 jaar te verdubbelen. Railport, een gezamenlijk initiatief van Havenbedrijf Antwerpen, MLSO en de koepelfederaties essenscia Vlaanderen en Voka Alfaport, heeft die taak op zich genomen. In juni werd Nils van Vliet aangesteld als CEO, wiens uitdaging het is om na de periode van studies en proefprojecten omtrent verspreid vervoer, concrete initiatieven uit te werken om het spoorvervoer te verbeteren en te stimuleren. Daarnaast zijn constructieve gesprekken opgestart met Infrabel om een nieuw beheermodel voor de havenspoorinfrastructuur te ontwikkelen dat de flexibiliteit en efficiëntie van het spoorvervoer moet verbeteren.

Tom Verlinden, Mobility Manager Havenbedrijf Antwerpen: “Om de mobiliteit in en rond de haven te verbeteren, ambiëren we tegen 2030 een modal shift met een beoogde daling van goederenverkeer via de weg van 55% naar 43%. Daarom willen we het spoorvervoer verdubbelen naar 15 % en het aandeel van de binnenvaart verhogen van 38% naar 42%.  Momenteel halen we met onze binnenvaart halen al jaarlijks 2,1 miljoen vrachtwagens van de baan. Dagelijks komt dat neer op ruim 8000 trucks, wat betekent dat we per dag een aaneengesloten file van 120 km vermijden. Door verdere optimalisatie kan dit dus alleen maar verbeteren.”

Publicatiedatum: