Sinds enige maanden is Cool Fresh nauw betrokken bij een project dat ervoor moet gaan zorgdragen dat de AGF-branche zich beter kan inleven en voorbereiden op de wensen van de nieuwe consument.
“Als bedrijf hebben wij de afgelopen twee jaar steeds meer geconstateerd dat de nieuwe generaties – zoals Generatie Z - anders over voedsel denken. Ze kopen en consumeren ander, en kunnen hun consumptiepatronen sneller veranderen dan het swipen van het scherm van hun mobieltjes. In tegenstelling tot oudere generaties denken ze niet aan ingrediënten als het gaat om maaltijden, ze zien gelijk gerechten. Op basis hiervan nemen zij een koopbesluit. Verandering in de eetomgeving gebeurt razendsnel! En er speelt meer. Gezondheid, vitaliteit en duurzaamheid zijn hot. Daarin spelen groenten en fruit een belangrijke rol. Maar dit zou zo maar kunnen veranderen door de agressieve marketingcampagnes en een groot aanbod van ongezonde alternatieven. Moeten we als sector blijven vasthouden aan een traditionele denkwijze of gaan we ons verdiepen in de moderne consumptietrends om in de toekomst relevant te blijven?"
Om enigszins een grip op de toekomst te krijgen gaat Cool Fresh op 4 en 5 oktober samen met een aantal partners (zie www.marktmatchrotterdam.nl) een evenement in Rotterdam houden met 200 studenten van 8 universiteiten. Ze zullen zich buigen over een aantal vraagstukken vanuit het perspectief van de jeugd. De overkoepelende vraag gaat over hoe de AGF-sector de komende 10 jaar een bepalende rol in de voedselketen kan spelen. Onderliggende vraagstukken die aan bod zullen komen zijn voedselverspilling, het ontwikkelen van plantaardige voedselproducten en het aantrekken van jong talent naar de AGF-branche. Cool Fresh gelooft dat het voor de AGF-branche noodzakelijk is om de ideeën van jonge mensen in haar strategieën te betrekken.
Een team van Cool Fresh zal op Fruit Attraction en op het Amsterdam Produce Summit aanwezig zijn om nadere toelichten op de resultaten van het project te geven.