Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Danny De bruyn, Cosco Shipping

“Azië groeiende afzetmarkt voor groenten en fruit”

Tholen – "Sinds de boycot van Rusland op Europees product zien we dat steeds grotere hoeveelheden groenten en fruit richting Azië gaan. Dit is met name te zien in de appelen en peren die nu naar Azië gaan in plaats van naar Rusland", vertelt Danny De bruyn van Cosco Shipping. "Ik denk dat de komende tijd de handel met Azië alleen maar gaat toenemen. Het is een sterke markt met veel nog veel meer potentie. We zien dat de Aziatische markt voor Europa, maar ook voor andere gebieden steeds belangrijker gaat worden."


De Cosco Shipping Universe heeft plaats voor 21.237 containers

Nummer drie
Cosco Shipping is een Chinese rederij met Azië als core business. De rederij staat op nummer drie van de grootste rederijen ter wereld. Het hoofdkantoor staat in Shanghai en heeft over de hele wereld lokale kantoren. "Cosco Shipping is actief in 300 handelsroutes en vaart op 240 verschillende havens wereldwijd. Recent heeft Cosco Shipping OOCL uit Hong Kong overgenomen. We zijn op dit moment de snelst groeiende rederij ter wereld en dat heeft voor een groot deel te maken met Azië als sterke markt. De belangrijkste handelsroutes zijn Azië-Europa, Azië-Verenigde Staten en "Trans-Pacific", aldus Danny. 

Reefers
Op dit moment is het aandeel reefercontainers bij Cosco Shipping 4% van de business. Het overige deel is in de dry containers. "Echter het aandeel reefers is hard groeiende. Op reefergebied zijn we nummer vier, maar onze ambitie is om in het segment op korte termijn te groeien", aldus De Bruyn. De ontwikkelingen in het reefervervoer is onder andere meer specialisatie in de groenten en fruit. Er wordt alsmaar meer techniek ingezet om meer controle over het product te krijgen. ''Goederen moeten in een perfecte conditie worden vervoerd en daarom maken we gebruik van onder andere gps-technieken om het klimaat in de reefers te controleren."

Handelsoorlog
"We zijn in Azië nog steeds groeiende, maar ook in Zuid-Amerika, Europa en Afrika groeien we hard", vertelt De bruyn. Toch zijn er wel dergelijk bedreigingen in de markt die de groei kunnen belemmeren. "De handelsoorlog tussen China en Trump is een potentiële bedreiging. Ook hebben we last van de hoge bunkerprijzen. Dit proberen we te compenseren met bv EBS-charges op de vracht. Daarbij is de markt voor containers de laatste jaren niet denderend. De tarieven voor containers zijn nog steeds laag, ook zeker wanneer er op Azië wordt gevaren."

Naast de vrij lage tarieven komen er steeds grotere schepen in de vaart. Tegenwoordig kunnen schepen tot en over 20.000 containers meenemen. Laatst was de Cosco Shipping Universe in de havens van Antwerpen en Rotterdam. Het recordschip kan tot 21.237 containers vervoeren. Het schip neemt bijna 1000 containers meer mee dan vergelijkbare schepen. "We zien dat de capaciteit van schepen steeds verder toeneemt en dit zal de komende jaren alsmaar groter worden", besluit Danny. 

Voor meer informatie:
Danny De bruyn
Cosco Shipping
Madrasstraat 70
B2000 Antwerpen
+32(0)32 22 1652