Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reacties Peter Hendriks, Marc Vreugdenhil, Jelle Woudsma, Pim Leenheer en Eric Lens

Filekosten doorrekenen aan verladers?

Tholen - De Duitse transporteur Nagel heeft aangegeven zijn tarieven voor volgend jaar te verhogen door congestie en personeelstekort. Zo heeft de transporteur bekendgemaakt haar filekosten door te verrekenen aan de verladers. Eerder dit jaar gaf de Vlaamse branche-organisatie TLV al aan dat ze de extra kosten vanaf dit jaar gaan doorrekenen. Verdient dit standpunt navolging bij de logistieke dienstverleners in de AGF-sector? We vroegen het na bij enkele bekende spelers.



Jelle Woudsma, manager forwarding bij DFresh Logistics laat in een reactie weten hier al jaren een voorstander van te zijn. "De wegtransporteur laat zich al te lang het idee aanpraten dat alles te duur is en dat men naar kostenreducties moet zoeken. De bodem van de put is voor velen bereikt en er zal dus een goede balans tussen kosten en baten gevonden moeten worden."

Dagelijks maken we mee dat afladers de kosten voor wachturen, gecancelde of afgekeurde ladingen en vele andere redenen neerleggen bij de vervoerder, omdat men daar geen verantwoording voor wil nemen. Het verhaal komt gewoon neer op 'kostenmaker is kostendrager'. Dit is al jaren een strijdpunt, zeker in de vershandel. De aflader, exporteur of importeur - meestal de opdrachtgever van de transporteur - claimt in veel gevallen dat het niet hun schuld is waardoor deze kosten ontstaan, de goede niet te na gesproken", besluit Woudsma.

Marc Vreugdenhil van C. Vreugdenhil Transport geeft aan dat de prijzen weer verhoogd zullen worden in 2019 als gevolg van de stijgende kosten. "Wij zullen een vast percentage verhogen voor alle kosten, dit zal niet zozeer om de files gaan."

Ook voor Eric Lens van Lens Transport is het doorberekenen van files niet aan de orde. "Ik vind dat je dat van tevoren al in je prijscalculatie moet verrekenen. Het enige dat me momenteel wel erg opvalt, zijn de wachttijden bij de laad/loslocaties. Daar staan wel steeds vaker wachturen tegenover. Gisteren heb ik bijvoorbeeld een uur in de wacht gestaan voor een halve pallet afkeur bij een klant, die eerst niet bekend en vervolgens niet te vinden was. Dat is tijd die je niet meer goed kan maken en daarbij vergeleken is filerijden een kleinigheid."

Peter Hendriks van het gelijknamige transportbedrijf uit Venlo geeft aan dat de fileproblemen in Nederland wel degelijk steeds groter worden. "Voor mijn bedrijf kost dat meer dan 1.000 euro per week. Ik ben hierover in gesprek met onze grootste klanten en zal dit probleem ook bij TLN aankaarten."

Ook Pim Leenheer van DailyFresh Logistics noemt de filekosten in het gehele wegtransport een issue, aangezien congestie enkel maar toeneemt. "Vooral in de branche waar wij werkzaam in zijn natuurlijk, met vers product, short shelf life, daar zijn vertragingen het minst gewenst. Er zit natuurlijk niemand op zo'n prijsstijging te wachten, maar er komt een moment dat transporteurs dit op welke manier dan ook zullen moeten gaan doorberekenen. Echter kunnen wij nog niets zeggen over een doorbelasting naar de klant in ons geval, aangezien er ook andere kostenposten zijn welke wellicht in de toekomst moeten worden doorberekend, met name vanwege Brexit."

Voor meer informatie:
Jelle Woudsma
DFresh Logistics

Marc Vreugdenhil
C. Vreugdenhil Transport

Eric Lens
Lens Transport

Peter Hendriks
Peter Hendriks Transport

Pim Leenheer
DailyFresh Logistics