In het eerste halfjaar van 2018 steeg de dieselprijs (BP grootverbruikersprijs, exclusief btw), waar hij in het eerste halfjaar van 2017 juist daalde (zie deze grafiek).
Aan de sterke stijging die maart dit jaar begon, is eind mei een einde gekomen. Daarna daalde de dieselprijs zelfs weer iets en stabiliseerde deze zich op een iets lager prijsniveau, dat echter nog steeds aanzienlijk hoger ligt dan in 2017. Sindsdien is de dieselprijs weer langzaam gestegen tot het huidige recordniveau.
Op 4 september 2018 is de dieselprijs (€ 1,23) 15 procent hoger dan de prijs van precies een jaar geleden. Op 4 september 2017 kostte de diesel € 1,07 per liter
De ruwe olieprijs bepaalt ongeveer 30 procent van de dieselprijs (exclusief btw), de accijnzen en marge vormen het resterende deel. Het is dan ook niet vreemd dat de dieselprijs de ruwe olieprijs (Brent), die nu met $ 77 per vat ook op een hoog niveau staat, volgt. De ramingen voor de olieprijs in 2019 gaan uit van een stijging. Zo heeft ABN-AMRO onlangs haar prognose voor de olieprijs in 2019 met 9 procent verhoogd, van $ 78 naar $ 85 per vat.
Nog realistisch?
De in dit eerdere bericht gestelde vraag in hoeverre de raming voor de sector – dat de dieselprijs over geheel 2018 met 0,8 procent zou gaan dalen – nog realistisch is, blijft gezien de stijging in dit jaar nog steeds van kracht.
Tips voor brandstofbesparing
Uit eerder TLN-onderzoek blijkt – afhankelijk van voertuig, inzet en soort deelmarkt – dat de brandstofkosten 23 tot zelfs 33 procent van de kostprijs vertegenwoordigen. Dit hoge aandeel en de huidige hoge dieselprijs zijn voor TLN reden om een aantal brandstofbesparingstips op een rij te zetten. TLN-leden kunnen die tips, na te zijn ingelogd, downloaden vanaf deze pagina.
Een belangrijk effect van brandstofbesparing is dat het niet alleen kosten bespaart, maar ook de CO2-uitstoot verlaagt, waardoor de verlies en winstrekening én het milieu profiteren!