Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Medewerkers Lidl krijgen "recht op onbereikbaarheid"

Geen e-mailverkeer tussen 18.00 uur-7.00 uur

Hoewel supermarkten de openingstijden oprekken, gaat het e-mailverkeer na 18.00 uur op de pauze-stand bij Lidl België. "Op deze manier geven we onze medewerkers de kans om hun hoofd volledig leeg te maken", zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt.

Iedereen kent het wel: 's avonds denk je nog aan iets, je zet het snel op mail naar je collega om te voorkomen dat je het de volgende dag vergeet. Om te vermijden dat collega's zich 's avonds nog verplicht voelen om te antwoorden, voert Lidl een nieuwe regel in. Een maatregel die volgens experts niets te vroeg komt, want door die constante bereikbaarheid kunnen medewerkers nooit volledig ontspannen.

De supermarktketen gaat het mailverkeer tussen 18 uur 's avonds en 7 uur 's ochtends pauzeren. Een interne mail die 's avonds nog verstuurd wordt, zal pas de volgende dag om 7 uur 's ochtends aankomen. Mails die in het weekend worden verstuurd, krijgen werknemers pas maandagochtend in de mailbox.

"We voeren deze pauze voor het interne e-mailverkeer in om de privétijd van de werknemers nog meer te respecteren en zo een goede work-life balance te bevorderen. Wie wil, kan wel nog altijd mails sturen, maar zet daarbij niemand onbewust onder druk om na de kantooruren nog met het werk bezig te zijn," aldus
Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl

Het pauzeren van het mailverkeer gebeurt alleen voor interne mails binnen Lidl België en Luxemburg. Mails van buitenaf komen wel nog aan. Voor bepaalde departementen en functies, zoals de klantendienst, de bestellers en ontvangers in distributiecentra en de woordvoerders, is een uitzondering gemaakt.

Het initiatief is volgens experts een goede zaak, want de helft van de werknemers blijft vaak of altijd bereikbaar na de werkuren. Dat bleek onder meer uit de Vlaamse Werkbaarheidsmonitor van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV). Door die constante bereikbaarheid kunnen medewerkers nooit volledig ontspannen en krijgen ze stress. Ook Pobos, adviescentrum gespecialiseerd in burn-out en trauma's vindt de maatregel van Lidl een goede zaak.

"Het recht op onbereikbaarheid en het bijbehorende gevoel van ontspanning is essentieel om mentaal tot rust te komen. Het fenomeen van mailen na de werkuren kan een belangrijke oorzaak van verhoogde stress zijn, wat kan leiden tot burn-out. Je geest moet de tijd krijgen om te herstellen en te recupereren na een dag vol prikkels. Een maatregel zoals die van Lidl kan zeker bijdragen tot een gezonde work-life balance, vooral voor mensen die moeite ondervinden om zelf hun grenzen te bewaken", aldus Anouck Heulot, psychologe bij Pobos, adviescentrum burn-outs en trauma's
Publicatiedatum: