Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Transport- en havenfaciliteiten onder enorme druk tijdens piekserizoen

Middelpunt snelgroeiende Zuid-Afrikaanse easypeelersector

Eén van de grootste easypeeler pakstations in Zuid-Afrika bevindt zich in Burgersfort, Mpumalanga, een regio die over twee grote pluspunten beschikt. De streek heeft namelijk één van de meest vruchtbare bodems in het land en een klimaat met koele nachten en hoge dagtemperaturen, wat haar bijzonder geschikt maakt voor de teelt van easypeelers.

In combinatie met de wereldwijde explosieve groei van easypeelers bieden deze twee factoren ideale omstandigheden voor exponentiële groei. Indigo Fruit Farming heeft hierop ingespeeld met de bouw van haar Naranja pakstation, dat een oppervlakte van 14.000m2 beslaat en waar per uur 100 bakken (ofwel zo'n 38 ton) fruit verwerkt kunnen worden. 

Er worden hier Navels en Valencia's en ook nog eens 10% van alle citroenen verpakt maar easypeelers vormen de hoofdmoot. Het citrus passeert de Maf Roda met de grootste zorg. Het pakstation heeft de hoogste accreditatie-waardering gekregen van zowel het British Retail Consortium Accreditation als Tesco. 

"We behandelen de easypeelers als steenfruit, een zeer kwetsbare categorie," begint Josef Malan, manager bij Naranja Packers. "Het verschil tussen een doos klasse 1 of 2 fruit bedraagt €6,00. In ons moderne pakstation is consistentie gegarandeerd: klasse 1, klasse 2 en premium zijn altijd hetzelfde. Dankzij de moderne technologie is het mogelijk het verhandelbare percentage met 2% tot 10% te verhogen en dat heeft veel impact gehad." Lucille Strecker, manager systemen en informatie bij Naranja, merkt op dat voorheen zo'n 15% van de oogst uit klasse 3 fruit bestond maar dat dit percentage nu onder de 8% gedaald is. 



Om een plan te maken voor de modernisering van het oorspronkelijke pakstation bezochten Josef Malan en zijn collega's pakstations over de hele wereld met als doel baanbrekende automatisering te implementeren zodat de faciliteit ook door een team van 18 mensen gerund kan worden, mocht dat ooit nodig zijn. Daarnaast zou het verwerken van 100 bakken per uur het noodzakelijk maken om het huidige aantal werknemers te verdubbelen. 

Nu, tijdens het hoogseizoen, werken er iets meer dan 400 mensen dag en nacht aan het sorteren en verpakken van easypeelers die uit een gebied met een straal van ongeveer 200 km aangevoerd worden, zoals uit Letsitele, Hoedspruit, Burgersfort en Nelspruit. Het pakstation is berekend op een volume van 64.000 ton per seizoen maar verwerkt als gevolg van de hagel in Lowveld, momenteel ongeveer 30.000 ton, en dat is 8.000 ton minder dan zij hadden geraamd voor dit seizoen.

In een poging zichzelf en hun product te onderscheiden (ClemenGold en Sweet C zijn de meest verwerkte producten), biedt het pakstation haar klanten meer dan twintig verschillende verpakkingsopties aan, een proces waar vijf jaar aan gewerkt is alvorens de juiste dozenontwerpen, materialen en machines konden worden aangeschaft. 


Het assortiment verpakkingsopties waarmee gewerkt wordt

Een andere primeur is de biologische waterzuiveringsinstallatie, waar de 50.000 liter water die in het pakstation worden verbruikt, worden gefilterd en gezuiverd om hergebruikt worden als irrigatiewater.

Enorme druk op wegen- en haveninfrastructuur
Het verladen van het fruit vanuit het pakstation naar buitenlandse kopers is een uitdaging omdat de infrastructuur van de wegen en havenfaciliteiten de enorme groei van de citrus- en overige AGF-sectoren amper aan kan (Transport per spoor speelt nauwelijks een rol van betekenis). "Onze uitdaging voor de toekomst is dan ook transport en logistiek," vervolgt Josef Malan. "Stel dat men 32 pallets per uur verpakt en er dag en nacht doorgewerkt wordt in het pakstation dan levert dat 640 pallets per dag op en om die te vervoeren, hebben we zo'n 30 vrachtwagens bij het pakstation nodig, nog eens 30 op de weg en 30 die terugkeren. Met andere woorden, er zijn 90 vrachtwagens nodig om één pakstation draaiende te houden."

Voorwaarde is wel dat alles goed verloopt in de haven. Een recente staking van havenpersoneel zorgde voor een dag vertraging en dat geldt ook voor alledaagse zaken zoals het tekort aan stopcontacten voor koelcontainers in de haven of lange wachtrijen met vrachtwagens. "De vrachtwagens wijken uit naar omliggende wegen en de verkeerspolitie blijft bonnen uitdelen aan onze chauffeurs," vertelt Lucille. "In de haven kunnen de vrachtwagens niet snel genoeg gelost worden. Als er te weinig koelruimte beschikbaar is, dan staan ze daar maar te wachten."

De piek van het avocadoseizoen valt samen met die van citrus en dat zorgt voor nog meer druk op koelfaciliteiten en havens. Naranja laat haar keuze voor bepaalde havens afhangen van het ras, tijdstip en de bestemming. Als het fruit naar de haven van Kaapstad gaat, zijn de transportkosten vanuit Burgersfort bijna het dubbele maar bereikt de lading de Europese markt wel een week eerder. De haven in Durban biedt daarentegen goede mogelijkheden voor retourvracht (hoewel de recente onrust omtrent listeriose wel schade heeft opgeleverd). 

De easypeelers doen er ongeveer 45 tot 50 dagen over om van de plantages naar hun overzeese bestemmingen vervoerd te worden. 



Voor meer informatie:
Josef Malan
Naranja Packers
Publicatiedatum: