Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Noor Wijn, Noor Winkelbeleving:

“De groentenwinkel is meer dan alleen het product en een toonbank”

Soms kun je al met kleine veranderingen veel meer rendement uit je winkel halen. Hoe? Door goed te kijken naar de vier onderdelen: Personeel, winkelinrichting, assortiment en communicatie."De groentenwinkel is meer dan alleen het product en een toonbank", vertelt Noor Wijn van Noor Winkelbeleving aan ADN. Door afstand te nemen van de winkel kunnen ondernemers zichzelf een spiegel voorhouden.

De Spiegel van Noor is een eenvoudig hulpmiddel voor ondernemers om een soort zelfscan van de winkel kunt maken. Proberen te kijken door de ogen van de klant en de winkel daarbij centraal laten staan. De winkel heeft/kent in relatie tot de klant, vier functies. De klant verleiden om:
 1. de winkel binnen te komen
 2. zo lang mogelijk in de winkel te blijven
 3. méér te kopen dan hij/zij van plan was
 4. weer terug te willen komen
 
Feitelijk gezien is de vierde functie een resultante van de eerste drie. Het is belangrijk dat de winkel opvalt en duidelijk herkenbaar is als een groenten- en fruitspeciaalzaak.

Hoe krijg je een klant in de winkel?
Het is belangrijk dat de winkel opvalt en duidelijk herkenbaar is als een groenten- en fruitspeciaalzaak. In het voorbeeld hieronder zie je dat de uitstraling van het pand zodanig is aangepast dat duidelijk is, ook van grote afstand, dat er een groenten- en fruitwinkel is gehuisvest. Andere mogelijkheden om de aandacht van klanten te trekken zijn een mooie etalage met een goede doorkijk naar het versproduct, een mooie buitenpresentatie en simpelweg, aantrekkelijke aanbiedingen.


Duidelijke uitstraling als groente- en fruitwinkel

De klant in de winkel houden
Als de klant eenmaal binnen is, is het de kunst hem binnen te houden. De eerste indruk kun je maar één keer maken. Het begint met een opgeruimde en schone winkel en natuurlijk met het creëren van een juiste sfeer en het prikkelen van de zintuigen. De ogen worden geprikkeld door mooie, kleurrijke producten en goed gesorteerde en nette presentaties, waarbij goede verlichting (kleur, lichtsterkte en soort verlichting) het verschil kan maken. Een juiste vulgraad, verpakking, prijscommunicatie en kwaliteit/versheid zorgen ervoor dat het product optimaal tot zijn recht komt. Als de klant eenmaal binnen is, is het de kunst hem binnen te houden.


Juiste vulgraad

De invloed van het soort sticker op de zichtbaarheid van producten:
De neus wordt geprikkeld door de heerlijke geuren van groenten en fruit of van versbereide maaltijden. Geluid mag niet verstorend werken, dus geen piepende karren, blenders of andere herrie in de winkel. Daarentegen rustige muziek op de achtergrond kan sfeerverhogend werken. Hoe voor de hand liggend ook, maar een ordelijke winkel (geen briefjes, lege verpakkingen of andere rommel in het zicht), verzorgd personeel (schone kleding, lang haar opgestoken, geen lange nagels en niet in het zicht kuchen en peuteren aan je neus) zijn minstens zo belangrijk.


De invloed van stickers op de presentatie

De klant verleiden tot meer aankopen
Het streven van elke ondernemer. Hoe laat je de klant met méér weggaan dan hij/zij eigenlijk van plan was? Er zijn een aantal mogelijkheden. Ten eerste: producten die je onder de aandacht wilt brengen op een speciale plek presenteren.
De meest prominente plekken om het product te tonen zijn:
• Aan de rechterkant van het blikveld
• Op ooghoogte
• Bovenop de toonbank/in de vitrine
• Bij de kassa
• Aan de achterwand van de winkel



Ook kun je ervoor kiezen de klant een product te laten proeven, dat hij/zij normaal niet zo snel zou kopen. Dus niet alleen stukjes mandarijn of sinaasappel, maar juist onbekende vruchten, nieuwe salades/maaltijden en seizoensproducten.
Samenvattend kan gezegd worden dat als de klant met een goed gevoel de winkel verlaat en tevreden is over de aankopen en behandeling als klant, hij/zij graag de volgende keer weer terugkomt en niet minder belangrijk, hij/zij zal het aan anderen doorvertellen.

Bron: ADN Magazine

Voor meer informatie:
Noor Winkelbeleving
Noor Wijn
Oxfordlaan 24
2314 EA Leiden
T: 06-37327292
contact@noorwinkelbeleving.nl
www.noorwinkelbeleving.nl
Publicatiedatum: