Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 17:

"Belgische, Nederlandse en Duitse komkommers vormden de basis van het assortiment"

Belgische, Nederlandse en Duitse komkommers vormden de basis van het assortiment op de Duitse markt. De beschikbaarheid was volgens BLE duidelijk toegenomen. De handel verliep in een relatief rustig kader. Aan de vraag kon zonder problemen worden voldaan. In Hamburg zorgden promotieacties van de retail voor problemen bij de afzet van de producten op locatie. Over het algemeen bleven de noteringen op hun laag niveau van dit jaar, afgezien van kleinere schommelingen. Alleen Frankfurt meldde grotere prijsverlagingen voor producten uit Nederland en België. Er was een kleine aanvoer uit Spanje in Berlijn, maar dit had nauwelijks invloed op de markt.
Bij de snackkomkommers kon voornamelijk worden teruggevallen op Nederlandse en Duitse partijen, gevolgd door Spaanse. Belgische partijen verschenen alleen in Keulen. Omdat de leveringen over het algemeen waren toegenomen, konden handelaren kortingen niet altijd vermijden. Desondanks waren stabiele prijzen zeker geen zeldzaamheid.

Klik hier voor het volledige markt- en prijsrapport.

Appelen
Duitse partijen domineerden nog steeds het toneel en konden over het algemeen nog volledig overtuigen qua kwaliteit. De handelaren waren daarom zelden gedwongen hun prijzen voor dominante rassen zoals Elstar, Braeburn en Jonagold aan te passen.

Peren
De Zuid-Afrikaanse import werd gedomineerd door Abate Fetel en Packham's Triumph. Forel speelde echter merkbaar een steeds grotere rol; deze werd nu ook steeds vaker aangeboden in verpakkingen van 12,5 kg en vormde, net als Cheeky/Cape Rose, een aanvulling op de handel.

Druiven
Aanvoer uit Zuid-Afrika domineerde, vóór India en Chili. Leveringen uit Peru hadden hoogstens een aanvullend karakter. De vraag was soms wat zwak, waardoor handelaren af en toe tot kortingen gedwongen waren.

Aardbeien
Nederlandse en Griekse partijen overheersten, maar de Duitse aanvoer had zich duidelijk uitgebreid en aan belang gewonnen. Spaanse, Italiaanse en Belgische partijen vulden het toneel aan. Over het algemeen was de beschikbaarheid wel toegenomen, maar de smaak van het fruit kon niet altijd overtuigen.

Citroenen
Het seizoen van Spaanse Primofiori liep ten einde. Kwalitatief hoogwaardigere en daarmee ook duurdere Verna van dezelfde oorsprong stonden echter klaar om een mogelijke kloof in de aanvoer op te vullen. De prijzen neigden dus plaatselijk naar boven.

Bananen
Normaal gesproken hielden aanbod en vraag elkaar voldoende in evenwicht, zodat er wat betreft de prijzen geen wezenlijke veranderingen kwamen. In Berlijn echter waren talrijke partijen al te ver gerijpt, waardoor deze als echte lokkertjes moesten worden aangeboden.

Bloemkool
Duitse, Belgische en Nederlandse aanvoer vormde de basis van het assortiment. Italiaanse en Franse partijen volgden qua belang, Spaanse bloemkool speelde alleen nog in Frankfurt een kleine rol. Het aanbod was beperkt en voldeed niet altijd om de vraag te bevredigen.

Sla
IJsbergsla kwam uitsluitend uit Spanje. De beschikbaarheid was beperkt. De interesse was daarentegen positief. Dus klommen de prijzen omhoog, deels ook vrij krachtig. Klanten in Hamburg en Keulen moesten bijvoorbeeld tot € 16,‑ betalen voor de 10er-kist.

Tomaten
Nederlandse, Belgische en Spaanse aanvoer overheerste duidelijk. Uit Italië kwam beduidend minder volume. Marokkaanse en Turkse import beperkte zich en verdween af en toe van de markt. Duitse tomaten waren zeldzaam en ontbraken in Hamburg nog volledig.

Paprika
De handel was stevig in handen van Nederlandse aanvoer. Turkije hield zich voornamelijk bezig met de verkoop van groene paprika's, Spanje met rode. België en Duitsland leverden relatief weinig. Het Spaanse seizoen naderde het einde.

Asperges
Duitse partijen domineerden duidelijk de markt. Aanvoer uit Nederland, Griekenland en Polen vulden aan het segment van de witte en paarse aan, leveringen uit Italië en Spanje bij de groene asperges. De beschikbaarheid was weliswaar over het algemeen toegenomen, maar voldeed niet altijd om volledig aan de vraag te voldoen.

Bron: BLE

Publicatiedatum: