Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pfalzmarkt: Vroegste start van het seizoen voor groenten in decennia

"Bleekselderij, Chinese kool of Hokkaido-pompoenen winnen aan populariteit"

Pfalzmarkt für Obst und Gemüse luidt de officiële start van het nieuwe groentenseizoen 2024 in: de omstandigheden in deze Duitse 'groententuin' zijn uitstekend. Dankzij de relatief korte maar koude winter werden de eerste gewassen dit seizoen eind februari geoogst, het vroegst in tientallen jaren. Pfalzmarkt biedt klanten en consumenten momenteel het volledige assortiment seizoensgroenten uit vollegrondsteelt. Naast botersla en bladsla omvat het assortiment koolrabi, bosui, radijs, rabarber, aardbeien en asperges.

Voorzitter van de Raad van Bestuur van Pfalzmarkt: Christian Deyerling (midden) en de twee Pfalzmarkt-directeuren Hans-Jörg Friedrich (rechts) en Reinhard Oerther.

Bosuien zijn traditioneel de vroege starters in Gemüsegarten Pfalz
Bosuien worden bij Pfalzmarkt al sinds eind februari geoogst en daarmee ongeveer twee weken eerder dan gemiddeld in voorgaande jaren. Als het grootste aaneengesloten groententeeltgebied van Duitsland biedt de Palts de beste klimatologische voorwaarden voor natuurlijke en duurzame groei. Pfalzmarkt-directeur Reinhard Oerther geeft een eerste tussentijdse evaluatie van de start van het seizoen in de vollegrondsteelt: "Net als vorig jaar hebben onze telers volledige inzet getoond en de natuurlijke voorsprong benut. Na de bosui en radijs konden en kunnen we bij Pfalzmarkt het aanbod aan tuinverse lentegroenten wekelijks uitbreiden. Zo hebben we bijvoorbeeld deze week ook weer koolrabi in het assortiment."

Dankzij de slimme teelt- en oogstplanning kunnen de Pfalzmarkt-telers meerdere keren per dag oogsten. "Om de versheid binnen enkele uren in de supermarkt en op groothandels- en weekmarkten beschikbaar te hebben, zorgt Pfalzmarkt voor extreem korte en snelle routes naar de consument. Een belangrijke bouwsteen voor deze uitstekende AGF-logistiek biedt hal 4 bij Pfalzmarkt, waar het officiële startschot voor het nieuwe groentenseizoen 2024 gegeven wordt: het behoort tot de grootste en modernste marketingcentra voor AGF in Europa en zet – dankzij geoptimaliseerde goederenstromen – letterlijk de standaard voor versheid."

Topsellers: Bleekselderij en Chinese kool winnen aan belang
Van appel tot courgette, Pfalzmarkt eG heeft ongeveer 140 verschillende AGF-producten en meer dan 15.000 verschillende productvarianten in de aanbieding tijdens het seizoen. Reinhard Oerther: "Er is een interessante trend wat betreft de vraag van klanten en de omzet van de bestsellers op Pfalzmarkt: selderij, Chinese kool en Hokkaido pompoenen worden steeds populairder."

Duurzaamheidsstrategie van Pfalzmarkt eG werpt eerste vruchten af
De veelomvattende duurzaamheidsstrategie die Pfalzmarkt doelgericht volgt, onder andere op het gebied van groenten- en fruitteelt, logistiek, soortenbescherming en het opwekken van hernieuwbare energie, begint zijn vruchten af te werpen en is zeer goed ontvangen door klanten en consumenten. Hans-Jörg Friedrich, bestuurslid van Pfalzmarkt: "In 2023 bouwen we voor 2,5 miljoen euro een zonne-energiepark op het dak van Hal 4. Dit zal een oppervlakte hebben van 23.000 m².

Jaarbalans: Pfalzmarkt bevestigt resultaat vorig jaar
In 2023, bijna gelijk aan 2022, werd 200.000 ton groenten en fruit verhandeld via het handelsplatform van Pfalzmarkt. Het omzetvolume bedroeg in totaal € 252 miljoen en lag daarmee ook op het niveau van het voorgaande jaar. Het aantal medewerkers bij Pfalzmarkt bleef constant op 200. Het aantal actieve Pfalzmarkt-telers bedraagt momenteel 90.

"Om in tijden van toenemende watertekorten in Zuid-Europa en onzekere wereldwijde toeleveringsketens zo onafhankelijk mogelijk te worden van buitenlandse groenten en fruit, is een herbezinning dringend noodzakelijk. Om de concurrentie en dus de prijzen voor de consument op peil te houden, is het noodzakelijk dat de Duitse teelt ook hoog scoort op het gebied van versheid, CO²-voetafdruk en duurzaamheid. In plaats van het promoten van bijzonder gezonde AGF die lokaal en duurzaam in Duitsland worden geteeld - vooral met het oog op de voorzieningszekerheid - gebeurt momenteel politiek gezien het tegenovergestelde: middelgrote groenten- en fruittelers worden van investeringskapitaal beroofd door meer heffingen, waardoor hun concurrentiepositie verslechtert."

"Vormgeven aan een gezondere en leefbaardere toekomst"
Pfalzmarkt gaat de uitdagingen die voor ons liggen actief aan. De coöperatie richt zich steeds meer op een nieuwe generatie jonge telers en investeert duurzaam in de Duitse groententuin. De oproep aan retailers en consumenten is dan ook: we moeten de wereldwijde afhankelijkheid verminderen en bewust kiezen voor meer lokale seizoensproducten. Christian Deyerling, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Pfalzmarkt: "Als de retail altijd lokale groenten- en fruitspecialiteiten zouden aanbieden zodra ze klaar zijn voor de oogst, zouden we samen gemakkelijk meer duurzaamheid kunnen bereiken en onze toekomst gezonder en leefbaarder kunnen maken."

Voor meer informatie:
www.pfalzmarkt.de

Publicatiedatum: